• Original research article
  • October 1, 2016
  • Open access

ON PROBLEM OF FORMING MOTIVATION TO STUDY THE FRENCH LANGUAGE BY STUDENTS OF NONLINGUISTIC SPECIALTIES

Abstract

The article is devoted to the problem of nonlinguistic specialties students’ motivation to study the French language. The topicality of the paper is conditioned by the introduction of professional standards with high requirements concerning the foreign-language proficiency of future specialists. The article considers difficulties while teaching the French language at nonlinguistic faculties that lead to decrease in motivation to study the discipline, as well as factors contributing to increase in the level of motivation to study a foreign language.

References

  1. Балабас Н. Н. Использование современных информационных технологий при изучении материалов аутентичной французской прессы // Диалог языков, культур и литератур в профессионально ориентированном и филологическом аспектах: мат-лы междунар. науч.-практ. конф. / Мос. гор. пед. ун-т. М.: Изд-во МГПУ, 2015. С. 164-168.
  2. Балабас Н. Н. Современные французские учебно-методические комплексы: обзор // Материалы научно-практического семинара Московского государственного областного университета. М.: Изд-во МГОУ, 2011. С. 6-10.
  3. Гельмонт А. М. Мотивация учебной деятельности студентов и академическая успеваемость в вузе // Вопросы методики преподавания в вузе. 2003. Вып. 5. С. 8-20.
  4. Горбушина А. Н. Взаимосвязь учебной мотивации и академической неуспеваемости студентов вуза // Молодой ученый. 2014. № 6. С. 793-795.
  5. Гуро-Фролова Ю. Р. Психолого-педагогические условия формирования мотивации изучения иностранного языка у студентов нелингвистического вуза: автореф. дисс. … к. психол. н. Н. Новгород, 2011. 28 с.
  6. Ильин Е. П. Мотивация и мотивы. СПб.: Питер, 2002. 512 с.
  7. Сондор А. Г. Ситуативно-ролевая игра как способ мотивации изучения иностранного языка студентами технического вуза // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2015. № 5 (47). Ч. 1. С. 186-189.
  8. Торопова Е. С., Савельева Е. Б. Использование тематического досье на уроке французского языка в рамках проектной деятельности учащихся // Студенческая наука Подмосковью: сб. ст. по мат-лам междунар. науч. конф. молод. ученых. Орехово-Зуево: Изд-во МГОГИ, 2015. С. 213-215.
  9. Хамедова Г. Н. Исследование мотивации изучения иностранного языка у студентов неязыковых специальностей // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2011. № 3. С. 184-192.
  10. Шадриков В. Д. Проблемы системогенеза профессиональной деятельности. М.: Наука, 1982. 185 с.

Author information

Natal'ya Nikolaevna Balabas

Moscow Region State University

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2016.

Keywords

  • мотивация
  • обучение французскому языку
  • неязыковые специальности
  • применение иностранного языка в профессиональной деятельности
  • иноязычная профессиональная коммуникация
  • подготовка полилингвальных специалистов
  • современные образовательные технологии
  • потребность в саморазвитии
  • motivation
  • teaching the French language
  • nonlinguistic specialties
  • foreign language use in professional activity
  • foreign language professional communication
  • training of polylingual specialists
  • modern educational technologies
  • need for self-development

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)