• Original research article
  • October 1, 2016
  • Open access

NATIONALLY ORIENTED CONCLUSIONS-RECOMMENDATIONS OF PRACTICAL SIGNIFICANCE FOR TEACHERS OF THE RUSSIAN LANGUAGE IN CLASSES WITH SPANISH-SPEAKING AUDIENCE

Abstract

The article is devoted to the development of nationally oriented methods of teaching the Russian language in the Spanish-speaking audience. Taking into account the features of the students’ native language while teaching a foreign language is one of the most important factors of its mastering. The author dwells on the difficulties of the phonetic and grammatical character typical of Spanish-speaking students, and suggests recommendations for overcoming them. The paper contains extensive practical material.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Трудности перевода с испанского языка на русский. М.: Высшая школа, 2004. 109 с.
  2. Балыхина Т. М., Игнатьева О. П. Лингводидактическая теория ошибки и пути преодоления ошибок в речи иностранных учащихся. М.: РУДН, 2006. 195 с.
  3. Балыхина Т. М., Нетёсина М. С. Тесты по русской фонетике. М.: РУДН, 2007. 104 с.
  4. Борисова Е. Г., Латышева А. Н. Лингвистические основы РКИ. М.: Флинта; Наука, 2003. 208 с.
  5. Виноградов В. С. Грамматика испанского языка. Практический курс. М.: Высшая школа, 2006. 430 с.
  6. Виноградов В. С., Милославский И. Г. Русская грамматика в сопоставлении с испанской: сходство и различия. Статья первая. Род и одушевлённость // Русский язык за рубежом. М., 1979. № 2 (58). С. 69-70.
  7. Остапенко В. И. Обучение русской грамматике иностранцев на начальном этапе. М.: Русский язык, 1978. 136 с.
  8. Шустикова Т. В. Тестирование как одна из форм при обучении русскому языку // Пути и средства развития теории и практики лингводидактического тестирования: Первая международная научно-практическая конференция: сборник научно-методических статей. М.: РУДН, 2007. С. 214-217.
  9. Sánchez P. M. Lecciónes de ruso. Madrid: EDI-6 S.A., 1984. Т. 1-2.

Author information

Sergei Nikolaevich Golikov

Peoples’ Friendship University of Russia in Moscow

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2016.

Keywords

  • национально ориентированные учебные материалы
  • влияние родного языка
  • испаноязычная аудитория
  • интерференционные ошибки
  • языковое мышление
  • nationally oriented educational materials
  • influence of native language
  • Spanish-speaking audience
  • interferential mistakes
  • linguistic thinking

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)