• Original research article
  • October 1, 2016
  • Open access

PRAGMATIC PECULIARITIES OF AN ADVERTISING SLOGAN (BY THE MATERIAL OF RUSSIAN AND FRENCH ADVERTISING)

Abstract

The article examines pragmatic orientation of an advertising slogan and the principle of stimulating implicit verbal influence. The slogan is considered as an advertising discourse component which at the same time has its own meaningful, structural and formal features. On the basis of the conducted analysis the author concludes that pragmatic function of a language is clearly recognizable in advertising. The advertising message involves psychological influence on a customer.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Прагматика // Лингвистический энциклопедический словарь. М.: Сов. энциклопедия, 1990. С. 389-390.
  2. Белоусова Н. П. Основные характеристики слогана как субжанра современного российского рекламного дискурса: автореф. дисс. … к. филол. н. Самара, 2006. 24 с.
  3. Булыгина Т. В. О границах и содержания прагматики // Известия АН СССР. Серия литературы и языка. 1981. № 4. С. 21-27.
  4. Викентьев И. Л. Приёмы рекламы и public relations. Программы-консультанты: 446 примеров, 200 учебных задач и 21 практическое приложение. Изд-е 8-е, доп. СПб.: ТРИЗ-ШАНС; Бизнес-пресса, 2007. 406 с.
  5. Калякина О. Н., Ремчукова Е. Н. «Живи с огоньком!» Игровой потенциал наречий и рекламных текстов // Русская речь. 2007. № 5. С. 64-69.
  6. Кафтанджиев Х. Тексты печатной рекламы. М.: Смысл, 1995. 128 с.
  7. Колесина В. В. О некоторых особенностях игры слов в рекламном и публицистическом тексте (на материале французского языка) // Вестник московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2002. № 3. С. 39-48.
  8. Кузнецова Г. Н. Структура и семантические особенности языка американской рекламы (прагматика рекламного текста): дисс. … к. филол. н. М., 1984. 183 с.
  9. Медведева Е. Основы рекламоведения. М.: РИП-Холдинг, 2003. 262 с.
  10. Морозова И. Рекламный сталкер. Теория и практика структурного анализа рекламного пространства. М.: Гелла-Принт, 2002. 27 с.
  11. Морозова И. Слагая слоганы. М.: РИП-Холдинг, 2001. 100 с.
  12. Пирогова Ю. К. Имплицитная информация как средство коммуникативного воздействия и манипулирования (на материале рекламных и PR-сообщений) // Проблемы прикладной лингвистики: сб. статей. М.: Азбуковник, 2001. С. 209-227.
  13. Рыбакова Л. В. Категории информативности в прагмалингвистическом аспекте (на материале англоязычных информационно-рекламных текстов): дисс. … к. филол. н. Воронеж, 1998. 192 с.
  14. Рыбакова О. Н. Дискурсивные, коммуникативные, прагматические и семиотические характеристики англоязычной печатной рекламы: дисс. … к. филол. н. Иваново, 1999. 153 с.
  15. Салтыкова М. С., Турбина О. А. Принципы организации рекламного слогана // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия «Лингвистика». 2012. № 2 (261). Вып. 14. С. 50-54.
  16. Самойлова М. М. К вопросу о понятии «информатив» в рекламном дискурсе // Филологические этюды: сб. науч. ст. молодых учёных. Саратов: Изд-во Сарат. ун-та, 2001. Вып. 4. С. 237-239.
  17. Степанов Ю. С. Основы языкознания. М.: Просвещение, 1966. 271 с.
  18. Фитнес-клуб «Зебра» [Электронный ресурс]. URL: http://fitnes.ru/ (дата обращения: 21.08.2016).
  19. Фитнес-клуб «Кенга» [Электронный ресурс]. URL: http://www.kenga-sport.ru/ (дата обращения: 21.08.2016).
  20. Фитнес-клуб «Марина» [Электронный ресурс]. URL: http://www.marina-club.ru/ (дата обращения: 21.08.2016).
  21. Шатин Ю. В. Построение рекламных текстов. М.: Бератор-Пресс, 2003. 128 с.
  22. BNP Paribas [Электронный ресурс]. URL: https://mabanque.bnpparibas/ (дата обращения: 21.08.2016).
  23. Citroën [Электронный ресурс]. URL: http://www.citroen.fr/accueil.html (дата обращения: 21.08.2016).
  24. Clinique [Электронный ресурс]. URL: http://www.clinique.com/ (дата обращения: 21.08.2016).
  25. Dr Pierre Ricaud [Электронный ресурс]. URL: http://www.ricaud.com/ru/?shop=spo (дата обращения: 21.08.2016).
  26. Evian [Электронный ресурс]. URL: http://www.evian.fr/ (дата обращения: 21.08.2016).
  27. LACOSTE. Franceinfo [Электронный ресурс]. URL: http://blog.francetvinfo.fr/fais-pas-com-papa/2014/02/10/la-vie-est-un-sport-magnifique-ou-comment-lacoste-bouscule-la-com-a-la-papa.html (дата обращения: 28.08.2016).
  28. LCL [Электронный ресурс]. URL: https://particuliers.secure.lcl.fr/index.html (дата обращения: 21.08.2016).
  29. Leech G. English in Advertising: a Linguistic Study of Advertising in Great Britain. L.: Longman, 1966. 270 p.
  30. L’Occitaine [Электронный ресурс]. URL: http://www.loccitane.ru/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_ term=l_occitan&utm_campaign=src_ru_ru_082016_ecommerce&utm_content=desktop (дата обращения: 21.08.2016).
  31. L’Oréal [Электронный ресурс]. URL: http://www.loreal-paris.fr/inside-loreal/parce-que-je-le-vaux-bien.aspx (дата обращения: 21.08.2016).
  32. Mango. ELLE [Электронный ресурс]. URL: http://www.elle.fr/Mode/Les-news-mode/Autres-news/Kate-Moss-et-Cara-Delevingne-seront-les-nouvelles-egeries-Mango-2954442 (дата обращения: 28.08.2016).
  33. Peugeot [Электронный ресурс]. URL: http://www.peugeot.fr/ (дата обращения: 21.08.2016).
  34. Polo Ralph Lauren [Электронный ресурс]. URL: http://www.ralphlauren.fr/family/index.jsp?categoryId=4682051# (дата обращения: 28.08.2016).
  35. Reebok [Электронный ресурс]. URL: http://fitness.reebok.ca/fr-CA/be-more-human/#/home (дата обращения: 28.08.2016).
  36. Renault [Электронный ресурс]. URL: https://www.renault.fr/ (дата обращения: 21.08.2016).
  37. Webster’s Third New International Dictionary. Massachusetts (USA): Merriam Company; Publishers Spring field, 1967. 2264 p.
  38. Yves Rocher [Электронный ресурс]. URL: http://www.yves-rocher.fr/ (дата обращения: 21.08.2016).

Author information

Lyana Abugalievna Kazanova

Kabardino-Balkarian State University named after H. M. Berbekov

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2016.

Keywords

  • реклама
  • коммуникация
  • слоган
  • прагматика
  • семиотика
  • языковая игра
  • знак
  • речевой акт
  • речевое воздействие
  • advertising
  • communication
  • slogan
  • pragmatics
  • semiotics
  • language game
  • sign
  • speech act
  • verbal influence

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)