• Original research article
  • October 1, 2016
  • Open access

PSYCHOPHYSIOLOGICAL ASPECT OF DEVELOPING FOREIGN LANGUAGE LEXICAL COMPETENCE AMONG THE HIGHER SCHOOL STUDENTS IN THE PROFESSIONALLY ORIENTED TEACHING

Abstract

The article identifies the certain shortcomings when teaching English vocabulary to students. The author focuses on the basic trends in language teaching methodology, psychophysiological peculiarities of foreign vocabulary adoption, proposes the technologies for educational process optimization where the emphasis is on voluntary and conscious element aimed to raise the level of foreign language competence.

References

  1. Вепрева Т. Б. Обучение профессионально-ориентированной иноязычной лексике студентов неязыковых специальностей на основе интегрированного курса: дисс. … к. пед. н. СПб., 2012. 182 с.
  2. Гурвич П. Б. О пяти блоках норм и рекомендаций методики обучения иностранным языкам // Иностранные языки в школе. М., 2005. № 3. С. 34-40.
  3. Дигтяр О. Ю. Организация лексического материала и его усвоения как фактор, соопределяющий эффективность обучения иноязычной лексике: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2009. 22 с.
  4. Зинченко П. И. Непроизвольное запоминание. М.: Воронежский институт практической психологии, НПО МОДЭК, 1996. 26 с.
  5. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам. Базовый курс лекций. M.: Просвещение, 2002. 239 с.
  6. Цветкова З. М. Обучение устной речи. М.: Языкознание, 2005. 132 с.

Author information

Olesya Yur'evna Digtyar

Financial University under the Government of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2016.

Keywords

  • оптимизация усвоения лексики
  • универсализация словарного запаса
  • произвольно-сознательный подход
  • лексический компонент
  • тематическая лексика
  • нетематическая лексика
  • грамматические и лексические упражнения
  • optimization of vocabulary adoption
  • vocabulary unification
  • voluntary and conscious approach
  • lexical component
  • thematic vocabulary
  • non-thematic vocabulary
  • grammatical and lexical exercises

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)