• Original research article
  • October 1, 2016
  • Open access

STUDYING THE PERSONAL PROBLEMS OF BLIND AND VISUALLY IMPAIRED CHILDREN BY THE EXAMPLE OF THE CORRECTIONAL EDUCATIONAL INSTITUTION

Abstract

The relevance of this research area is conditioned by a number of personal problems of blind and visually impaired people. The author argues that the severity of visual deficiency determines the mentioned problems of blind and visually impaired children and emphasizes their immediate dependence on the period when visual deficiency occurred. The paper provides the results of studying the personal problems of blind and visually impaired children by the example of the boarding school N 33 of Novocherkassk city.

References

  1. Ермаков В. П., Якунин Г. А. Основы тифлопедагогики: Развитие, обучение и воспитание детей с нарушениями зрения: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Владос, 2000. 238 с.
  2. Литвак А. Г. Сборник по реабилитации слепых. М.: ВОС, 1982. 89 с.
  3. Литвак А. Г. Теоретические вопросы тифлопсихологии: учеб. пособие. Л.: ЛГПИ им. А. И. Герцена, 1973. 163 с.
  4. Психология воспитания детей с нарушением зрения / под ред. Л. И. Солнцевой, В. З. Денискиной. М.: Налоговый вестник, 2004. 320 с.
  5. Столяренко Л. Д. Основы психологии. Ростов-на-Дону: Логос, 1995. 672 с.
  6. Феоктисова В. А. Очерки истории зарубежной тифлопедагогики и практики обучения слепых и слабовидящих. Л., 1973. 119 с.

Author information

Natal'ya Pavlovna Prokopenko

Novocherkassk Engineering-Ameliorative Institute named after A. K. Kortunov (Branch) of the Don State Agrarian University

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2016.

Keywords

  • личностные проблемы
  • слепые
  • слабовидящие
  • самооценка
  • личностная и ситуативная тревожность
  • комплексы
  • personal problems
  • blind
  • visually impaired
  • self-evaluation
  • personal and situational anxiety
  • complexes

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)