• Original research article
  • October 1, 2016
  • Open access

TATAR-RUSSIAN BILINGUALISM: PROBLEMS OF TEACHING LANGUAGES

Abstract

The article presents a short review of the main characteristics of the phenomenon of “bilingualism”. The objective of the paper is finding out the interfering influence of the native language while teaching the Tatar language as nonnative and determining the mechanisms of its overcoming. Mastering a foreign language is closely connected with the interference, which is manifested at various language levels, most often in the phonetics and in the form of accent - while speaking. The paper analyzes the most typical interfering errors of the Russian learners, which are found in the oral and written speech.

References

  1. Гафарова В. Р., Шакурова М. М. К вопросу об истории развития некоторых глаголообразующих аффиксов в татарском языке // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 4 (58): в 3-х ч. Ч. 1. С. 73-75.
  2. Государственная программа «Сохранение, изучение и развитие государственных языков Республики Татарстан и других языков в Республике Татарстан на 2014-2020 годы» [Электронный ресурс]. URL: https://prav.tatar.ru/ rus/file/pub/pub_203458_enc_29666.doc (дата обращения: 01.04.2016).
  3. Курбангалеев М. Х., Газизов Р. С. Грамматика татарского языка в сравнении с грамматикой русского языка. Казань: Татгосиздат, 1924. 106 с.
  4. Мирзагитов Р. Х. Татарское лингвистическое образование: истоки и перспективы развития // Филология и культура. 2012. № 3 (29). С. 65-69.
  5. Татарская грамматика: в 3-х т. / Н. Б. Бурганова, З. М. Валиуллина, Ф. А. Ганиев и др. Казань: Таткнигоиздат, 1993. Т. 2. Морфология. 397 с.
  6. Харисов Ф. Ф., Харисова Ч. М. Сопоставительно-типологическая характеристика сегментных единиц татарского и русского языков // Вестник Казанского государственного университета культуры и искусств. 2012. № 3: в 2-х ч. Ч. 2. С. 103-105.
  7. Шакурова М. М. К проблеме лингвистических основ учебников татарского языка XX в. [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 4. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=21053 (дата обращения: 22.01.2016).
  8. Шакурова М. М. Лингвистический анализ фольклорного текста (на материале сказок и баитов) // Филология и культура. 2014. № 4 (38). С. 216-220.
  9. Юсупова З. Ф. Учет особенностей родного языка учащихся при обучении русскому языку как неродному (на материале именных частей речи) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 5 (35): в 2-х ч. Ч. 1. С. 215-217.
  10. Husnutdinov D. H., Yusupova Z. F., Shakurova M. M., Yusupov A. F., Mirzagitov R. H. Practical aspect of comparative research on the material of the Russian and Tatar Languages: XIX-XXI centuries // Journal of Language and Literature. 2016. Vol. 7. № 2. P. 191-194.
  11. Shakurova M. M., Mirzagitov R. H. Linguistic analysis of Tatar language textbooks for non-Russian students // Life Science Journal. 2014. Vol. 11. Issue 10. P. 674-677.

Author information

Muslima Magesumovna Shakurova

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2016.

Keywords

  • билингвизм
  • татарско-русское двуязычие
  • русско-татарское двуязычие
  • интерференция
  • обучение неродному языку
  • bilingualism
  • Tatar-Russian bilingualism
  • Russian-Tatar bilingualism
  • interference
  • teaching nonnative language

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)