• Original research article
  • October 1, 2016
  • Open access

WAYS OF FORMING PUPILS’ TOLERANT QUALITIES AT COMPREHENSIVE SCHOOLS OF TAJIKISTAN

Abstract

The article is devoted to the development of tolerance among pupils of comprehensive schools. At present the world community and modern society in Tajikistan are concerned with the formation of tolerant qualities. To develop such personal qualities as patience and tolerance among pupils effectively the authors propose technologies of the formation of tolerant environment at a comprehensive school. Also the paper points out the ways of formation of tolerant environment in the pedagogical process.

References

  1. Асмолов А. Г. Непройденный путь: от культуры полезности к культуре достоинства // Вопросы психологии. М., 1990. № 5. С. 5-12.
  2. Бондаревская Е. В. Толерантное сознание и формирование толерантных отношений. М.: Изд-во Московского психолого-социального института, 2002. 368 с.
  3. Всеобщая декларация прав человека: принята Генеральной Ассамблеей ООН 10.12.1948 // Международная защита прав и свобод человека: сб. документов. М., 1990. С. 14-20.
  4. Конвенция о правах ребёнка: принята 44-й сессией Ген. Ассамблеи ООН // Международная защита прав и свобод человека: сб. документов. М., 1990. С. 388-409.
  5. Концепция национального воспитания Республики Таджикистан: утверждена постановлением Правительства Республики Таджикистан от 3 марта 2006 г. № 94. Душанбе, 2007. 22 с.
  6. Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь русского языка: 80000 слов и фразеологических выражений / РАН; Рос. фонд культуры. Изд-е 2-е, доп. и перераб. М., 1994. 928 с.

Author information

Mukaddas Kholikovna Egamberdieva

Khujand State University named after academician Bobojon Gafurov (Tajikistan)

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2016.

Keywords

  • толерантность
  • интолерантность
  • образная медитация
  • эмпатия
  • игротерапия
  • tolerance
  • intolerance
  • figurative meditation
  • empathy
  • game-based rehabilitation

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)