• Original research article
  • October 1, 2016
  • Open access

THE ICONIC ASPECT OF THE ELEMENTARY EXPRESSIVE MEANS OF JOURNALISM AS A CONDITION OF INFORMATION PERCEPTION

Abstract

The iconic aspect in the press texts has become an integral part, element of informing and manipulation. “Artificial” language of the journalism founded on the elementary expressive means hasn’t restricted itself in the use of paralinguistic possibilities of other semiotic systems for a long time. Creolized texts of journalistic articles with a strong iconic component become the most popular among readers, and therefore more competitive.

References

  1. Головина Л. В. Влияние иконических и вербальных знаков при смысловом восприятии текста: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 1986. 21 с.
  2. Жинкин Н. И. Речь как проводник информации. М.: Наука, 1982. 160 с.
  3. Колеватов В. А. Социальная память и познание. М.: Мысль, 1984. 190 с.
  4. Лазутина Г. В. Основы творческой деятельности журналиста: учебник. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Аспект Пресс, 2004. 240 с.
  5. Ленкова Т. А. Функции категории ретроспекции в медиалингвистике (на материале современной прессы Германии) // Российский научный журнал. М., 2011. № 5 (24). С. 253-259.
  6. Лотман Ю. М. Семиотика кино и проблемы киноэстетики. Таллин: Издательство «Ээсти Раамат», 1973. 140 с.
  7. Пронин Е. И. Выразительные средства журналистики. М.: Издательство Московского университета, 1980. 92 с.
  8. Червинский М., Зберский Т. Система книги. Семиотика книги. М.: Книга, 1981. 128 с.
  9. Kroeber-Riel W. Konsumentenverhalten. Gebundene Ausgabe, 5. berarbeitete und ergänzte Aufl. München: Verlag Vahlen Franz GmbH, 1996. 784 S.
  10. Kroeber-Riel W. Werbung. Steuerung des Konsumentenverhaltens. Gebundene Ausgabe. Würzburg - Wien: Physica-Verlag, 1982. 216 S.
  11. Kubaszczyk J. Wortbilder und Übersetzungsbilder. Poznań: Wydawnictwo naukowe UAM, 2011. 299 S.
  12. Messaris P. Visual Persuasion. The Role of Images in Advertising. Thousand Oaks, California - London: SAGE Publications, Inc, 1997. 320 p.
  13. Schnotz W., Bannert M. Einflüsse der Visualisierungsform auf die Konstruktion mentaler Modelle beim Text- und Bildverstehen // Zeitschrift für Experimentelle Psychologie. Landau, 1999. № 46 (3). 217-236 S.
  14. Vesalainen M. Prospektwerbung Vergleichende rhetorische und sprachwissenschaftliche Untersuchungen an deutschen und finnischen Werbematerialien. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH Europäischer Verlag der Wissenschaften, 2001. 429 S.

Author information

Tat'yana Aleksandrovna Lenkova

Ryazan State University named after S. A. Esenin

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2016.

Keywords

  • элементарные выразительные средства
  • креолизованный текст
  • иконический знак
  • многоканальность печатного дискурса СМИ
  • «искусственный» язык журналистики
  • elementary expressive means
  • creolized text
  • iconic sign
  • multi-channel print discourse of mass media
  • “artificial” language of journalism

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)