• Original research article
  • November 1, 2016
  • Open access

THE MYTHOLOGICAL NATURE OF IMAGES IN G. V. DUYAKOV’S OLONKHO “БОГАТЫРКА КЫЫС ДЖУУРАЯ” (EPIC HEROINE KYYS DZHUURAYA)

Abstract

The article considers the mythological nature of images in the Vilyuiskaya local tradition - G. V. Duyakov’s olonkho “Epic Heroine Kyys Dzhuuraya”. Olonkho as an archaic epos encompasses a strong mythological beginning, which is represented in the nature and functions of heroes, the appearance of mythological characters. The juxtaposition of heroes of the tribes aiyy and abaasy shows the struggle between good and evil. The images of deities and spirits in the epos lost their activity in a way. G. V. Duyakov’s olonkho lacks a lot of mythological characters, typical of the central epic tradition. The influence of the Russian (Christian folk) culture is also identified.

References

  1. Габышева Л. Л. Слово в контексте мифопоэтической картины мира (на материале языка и культуры якутов): автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2003. 44 с.
  2. Данилова А. Н. Образ женщины-богатырки в якутском олонхо. Новосибирск: Наука, 2014. 166 с.
  3. Данилова А. Н., Павлова Н. В. Мотив оживления героя в якутских волшебных сказках и олонхо // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. Челябинск: Челябинский государственный педагогический университет, 2012. № 8. С. 216-226.
  4. Дуяков Г. В. Кыыс Дьуурайа бухатыыр / сост. А. А. Кузьмина. Якутск: Бичик, 2011. 250 с. (Серия «Саха боотурдара»)
  5. Емельянов Н. В. Мифологические божества в олонхо «Потомки Юрюнг Аар Тойон» и «Баай барыылаах - дух хозяин черного леса» // Мифология народов Якутии. Якутск: Кн. изд-во, 1980. С. 17-20.
  6. Кузьмина А. А. Мифологические образы в олонхо нюрбинских сказителей // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2015. № 12 (54). Ч. 2. С. 108-110.
  7. Кузьмина А. А. Мотив сотворения мира в самозаписи олонхо Г. С. Семенова «Богатырь Уол Туйгун» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2015. № 12 (54). Ч. 3. С. 110-112.
  8. Кузьмина А. А. Образ абааhы в якутском героическом эпосе олонхо // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2016. № 7 (61). Ч. 3. С. 28-30.
  9. Кузьмина А. А. Олонхо Вилюйского региона: бытование, сюжетно-композиционная структура, образы: монография. Новосибирск: Наука, 2014. 160 с.
  10. Макаров С. С. Мифологические мотивы в олонхо П. А. Ойунского «Нюргун Боотур Стремительный» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 3 (21). Ч. I. С. 108-111.
  11. Мелетинский Е. М. Поэтика мифа. М.: Наука, 2006. 408 с.
  12. Оросина Н. А. Образы удаганок в якутском героическом эпосе (по материалам олонхо таттинской локальной традиции) // Вестник Калмыцкого института гуманитарных исследований. Элиста: Калмыцкий институт гуманитарных исследований РАН, 2014. № 4. С. 160-164.

Author information

Aitalina Akhmetovna Kuz'mina

The Institute for Humanities Research and Indigenous Studies of the North, Russian Academy of Sciences, Siberian Branch

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2016.

Keywords

  • фольклор
  • эпос
  • олонхо
  • мифологичность
  • образы
  • вилюйская локальная традиция
  • folklore
  • epos
  • olonkho
  • mythological nature
  • images
  • Vilyuiskaya local tradition

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)