DONNA, POET AND ADDRESSEE IN “CANZONIERE” OF PETRARCH
Abstract
The article considers the images of Donna, Poet and the addressee of “Book of Songs” by Petrarch. Special attention is drawn to the fact that new renaissance individualism practically does not affect the image of Laura, who becomes the personified symbol of poetry and glory. On the contrary the image of Poet has a pronounced subjective character. But the image of the addressee in “Canzoniere” is the most interesting one. It’s actually any reader, who is involved in the renaissance culture, still devoid of the later ideas about privacy.
References
- Баткин Л. М. Итальянское Возрождение: проблемы и люди. М.: Российск. гос. гуманит. ун-т, 1995. 448 с.
- Боккаччо Дж. О жизни и нравах господина Франческо Петрарки из Флоренции // Петрарка Ф. Сочинения философские и политические. М.: РОССПЭН, 1998. С. 393-402.
- Веселовский А. Н. Избранные статьи. М.: Художественная литература, 1939. 573 с.
- Веселовский А. Н. Историческая поэтика. М.: Высшая школа, 1989. 405 с.
- Неклюдова М. С. Искусство частной жизни: век Людовика XIV. М.: ОГИ, 2008. 440 с.
- Петрарка Ф. Сонеты. Канцоны, секстины, баллады, мадригалы, автобиографическая проза. М.: Правда, 1984. 592 с.
- Kerrigan J. Between Michelangelo and Petrarch: Shakespeare’s Sonnets of Art // Kerrigan John. On Shakespeare and Early Modern Literature. Oxford, 2004. Р. 23-40.
Author information
About this article
Publication history
- Published: November 1, 2016.
Keywords
- Возрождение
- Петрарка
- Лаура
- Поэт
- читатель
- адресат
- идея
- символ
- индивидуализм
- публичность
- приватность
- Renaissance
- Petrarch
- Laura
- Poet
- reader
- addressee
- idea
- symbol
- individualism
- publicity
- privacy
Copyright
© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC