• Original research article
  • November 1, 2016
  • Open access

PEDAGOGICAL PRACTICE IN THE SYSTEM OF THE RUSSIAN HIGHER EDUCATION: HISTORY AND THE PRESENT

Abstract

The article is devoted to the evolution of ideas about the nature and character of pedagogical practice in Russian pedagogical thought of the XVIII-XXI centuries. The author considers questions of continuity in understanding the content, aims, objectives, principles, the nature of supervision and organization forms of pedagogical practice at different stages of its development. Special attention is paid to the problem of optimization of pedagogical practice in recent years of the XX century, its personal-semantic aspects, and conditions of developing the professional competencies.

References

  1. Абдуллина О. А. Инновации и стандарты. Мониторинг педагогического образования // Высшее образование в России. 1999. № 5. С. 78-82.
  2. Белозерцев В. П. Подготовка учителя в условиях перестройки. М.: Педагогика, 1989. 205 с.
  3. Бондаревская Е. В. Теория и практика личностно-ориентированного образования. Ростов н/Д, 2000. 352 с.
  4. Горленко В. П. Цели педагогической практики: проблемы обоснования // Педагогика. 1999. № 4. С. 73-78.
  5. Иванов С. И. О постановке педагогической практики в педагогических институтах. М.: Издательство АПН РСФСР, 1955. 43 с.
  6. Мкртчян Н. М. Модульная организация педагогической практики как условие совершенствования педагогической культуры будущего учителя: автореф. дисс. … к. пед. н. Ростов н/Д, 2007. 24 с.
  7. Пискунов А. И. Профессионально-педагогическая подготовка будущего учителя // Советская педагогика. 1985. № 12. С. 42-47.
  8. Полянский С. Н. Практика студентов в школе: пособие для студентов III и IV курсов педагогических институтов. М: Учпедгиз, 1950. 208 с.
  9. Симонов В. П. Педагогическая практика в школе: учебно-методическое пособие для преподавателей и студентов. М.: Изд-во Московского психолого-социального института, 2000. 180 с.
  10. Сластенин В. А. Формирование личности учителя советской школы в процессе профессиональной подготовки. М.: Просвещение, 1976. 158 с.

Author information

Nina Mikhailovna Mkrtchyan

Southern Federal University

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2016.

Keywords

  • профессиональное педагогическое образование
  • ретроспективный подход
  • педагогическая практика
  • учебно-воспитательный процесс
  • оптимизация педпрактики
  • личностно-ориентированный подход
  • педагогическая культура
  • professional pedagogical education
  • retrospective approach
  • pedagogical practice
  • learning and educational process
  • optimization of pedagogical practice
  • personality-oriented approach
  • pedagogical culture

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)