• Original research article
  • November 1, 2016
  • Open access

“SACRED CHRONOTOPE” IN PILGRIMAGE PROSE (JAFFA IN THE EYES OF RUSSIAN PILGRIMS OF THE XIX CENTURY)

Abstract

The article deals with the problems of the pilgrimage text’s poetics. The works of the writers of the XIX - the beginning of the XX century (D. V. Dashkov, I. Veshnyakov, K. Bronnikov, archimandrite Leonid (Kavelin), I. A. Bunin) served as material for the research. Comparing creative work of different writers allowed the author to show spiritual continuity in the Russian literature and the stable stylistic and value-meaning tradition of artistic reconstruction of sacred space. The analysis of the pilgrimage text in the light of its chronotopic structure allowed identifying esthetic nature of perception, under which facts and objects of history come out as “events indelible from existence” (A. A. Ukhtomsky). The paper interprets the conception “sacred chronotope” that is considered as integration of everyday and existential, historical-social and Divine.

References

  1. Аверинцев С. С. Рай // Мифы народов мира: Энциклопедия: в 2-х т. / гл. ред. С. А. Токарев. М.: Сов. энциклопедия, 1982. Т. 2. С. 363-366.
  2. Бахтин М. М. Формы времени и хронотопа в романе. Очерки по исторической поэтике // Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет. М.: Художественная литература, 1975. С. 234-407.
  3. Бунин И. А. Иудея // Путешествия в Святую Землю. Записки русских паломников и путешественников / сост., предисл., справки об авт. и примеч. Б. Романова. М.: Лепта, 1994. С. 29-226.
  4. Дашков Д. В. Русские поклонники в Иерусалиме. Отрывок из путешествия по Греции и Палестине в 1820 году // Святые места вблизи и издали. Путевые заметки русских писателей I половины XIX века / составление К. Ургузова. М.: «Восточная литература» РАН, 1995. С. 17-39.
  5. Калужникова Е. А. Паломничество как ритуал // Известия Уральского государственного университета. 2006. № 47. С. 13-27.
  6. Леонид (Кавелин Лев Александрович; архимандрит Троице-Сергиевой лавры). Старый Иерусалим и его окрестности. Из записок инока паломника [Электронный ресурс]. М.: Индрик, 2008. 383 с. // Электронная библиотека PROFILIB. URL: http://profilib.com/chtenie/19568/leonid-kavelin-staryy-ierusalim-i-ego-okrestnosti-iz-zapisok-inoka-palomnika.php (дата обращения: 01.01.2016).
  7. Лидов А. М. Создание сакральных пространств как вид творчества и предмет исторического исследования // Иеротопия. Создание сакральных простанств в Византии и Древней Руси / ред.-сост. А. М. Лидов. М.: Индрик, 2006. С. 9-32.
  8. Лихачев Д. С. Поэтика древнерусской литературы. 3-е изд. М.: Наука, 1977. 360 с.
  9. Путевые записки в святый град Иерусалим и в окрестности онаго Калужской губернии дворян Вешняковых и медынского купца Новикова в 1804 и 1805 годах. Путешествие к Святым местам, находившимся в Европе, Азии и Африке, совершенное в 1820 и 1821 годах села Павлова жителем Киром Бронниковым / сост. О. Н. Александрова-Осокина. Хабаровск: Хабаровская краевая типография, 2013. 224 с.
  10. Рождественская М. В. Рай «мнимый» и Рай «реальный»: древнерусская литературная традиция // Образ рая: от мифа к утопии / отв. редактор выпуска М. М. Шахнович. СПб.: С.-Петерб. филос. о-во, 2003. С. 31-46.
  11. Ухтомский А. А. Доминанта. Статьи разных лет. 1887-1939. СПб.: Питер, 2002. 448 с.
  12. Чумакова Т. В. «Странник я на земле»: человек в поисках рая (по материалам древнерусской книжности) // Образ рая: от мифа к утопии / отв. редактор выпуска М. М. Шахнович. СПб.: С.-Петерб. филос. о-во, 2003. С. 55-60.

Author information

Ol'ga Nikolaevna Aleksandrova-Osokina

Pacific National University

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2016.

Keywords

  • духовная проза
  • паломническое путешествие
  • поэтика
  • «священный хронотоп»
  • «священное пространство»
  • пейзаж
  • вещный мир
  • spiritual prose
  • pilgrimage
  • poetics
  • “sacred chronotope”
  • “sacred space”
  • landscape
  • material world

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)