• Original research article
  • November 1, 2016
  • Open access

MONTAGE, LITERARY AND MUSICAL TECHNIQUES IN PROSE BY B. L. PASTERNAK (BY THE EXAMPLE OF THE STORY “AIRWAYS”)

Abstract

The article (by the example of the story “Airways”) considers principles of interaction of cinematic, musical and literary techniques. The visually perceptible part of the work implies the presence of a significant amount of visual images introduced into the text; the auditory perceptible part implies the presence of assonance, dynamic techniques, and description of sound aspects of reality. Cinematic techniques used by the author, who does not consider it necessary to remain in the shadow, connect different narrative planes so that the reader becomes an active participant.

References

  1. Иванов Вяч. Вс. Монтаж как принцип построения в культуре первой половины XX в. // Монтаж: литература, искусство, театр, кино / составитель: М. Б. Ямпольский. М., 1988. С. 119-149.
  2. Кант И. О форме и принципах чувственно воспринимаемого и умопостигаемого мира // Кант И. Сочинения: в 6-ти т. М., 1964. Т. 2. С. 381-426.
  3. Лотман Ю. М. Семиотика кино и проблемы киноэстетики. Таллин: Ээсти Раамат, 1973. 92 с.
  4. Ойзерман Т. И. Кантовская концепция пространства и времени [Электронный ресурс] // Кантовский сборник. 2009. № 1.
  5. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/kantovskaya-kontseptsiya-prostranstva-i-vremeni (дата обращения: 24.06.2016).
  6. Пастернак Б. Л. Полное собрание сочинений: в 11-ти т. М.: СЛОВО, 2004. Т. 3. Проза / сост. и коммент. Е. Б. Пастернака и Е. В. Пастернак. 632 с.
  7. Раппапорт А. Г. К пониманию поэтического и культурно-исторического смысла монтажа // Монтаж: литература, искусство, театр, кино / составитель: М. Б. Ямпольский. М., 1988. С. 14-23.
  8. Салганик Р. И. Рекомбинации как творческий прием в искусстве, науке и природе // Монтаж: литература, искусство, театр, кино. М., 1988. С. 5-14.
  9. Тынянов Ю. Н. Поэтика. История литературы. Кино / составитель: М. Б. Ямпольский. М.: Наука, 1977. 576 с.
  10. Эйзенштейн С. М. Монтаж. М.: ВГИК, 1998. 192 с. + 1 л. ил., нот.

Author information

Vera Ivanovna Khamenok

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2016.

Keywords

  • монтаж
  • динамические приемы
  • кинематограф
  • время и пространство
  • анафора
  • звукопись
  • рефрен
  • роль автора
  • montage
  • dynamic techniques
  • cinema
  • time and space
  • anaphora
  • sound recording
  • refrain
  • author’s role

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)