• Original research article
  • November 1, 2016
  • Open access

INVARIANT CHARACTERISTICS OF SELF-SIMILAR STRUCTURES OF EDUCATIONAL AND PEDAGOGICAL DISCOURSE

Abstract

The objective of the article is in the identification and characterization of self-similarity of educational and pedagogical discourse. Self-similarity is revealed by separating the symmetrical and asymmetrical sections of the texts of textbook author of and participants of the communicative situation in the classroom - teachers and students - with the help of identification of concentration areas of repetition as text-forming factors. Repetitions determine the structural properties and the similarity of the academic text which is a system-forming unit of discourse and the self-similarity of which is an indicator of increasing probability of adequate perception of the educational text.

References

  1. Гордеева Е. America the beautiful. Интенсивный курс американского варианта английского языка: учебник: в 3-х кн. М.: Высшая школа; НОЦ «Школа Китайгородской», 2010. Кн. 1. Книга для студента. 181 с.
  2. Каминская Л. И. A step forward! Интенсивный курс английского языка: учебник: в 2-х кн. М.: Высшая школа; НОЦ «Школа Китайгородской», 2005. Кн. 1. Книга для студента. 215 с.
  3. Китайгородская Г. А. Интенсивное обучение иностранным языкам. Теория и практика: учебно-методическое пособие. М.: Высшая школа; НОЦ «Школа Китайгородской», 2009. 277 с.
  4. Корбут А. Ю. Текстосимметрика как раздел общей теории текста: дисс. … д. филол. н. Барнаул, 2005. 343 с.
  5. Костюшкина Г. М. Понятие дискурса во французской лингвистике // Проблемы систематики языка и речевой деятельности: материалы 8-го Регионал. науч. семинара. Иркутск: Изд-во ИГЛУ, 2005. С. 161-173.
  6. Латышева Т. С. There is nothing like travelling. Интенсивный курс английского языка: учебник: в 2-х кн. М.: Высшая школа; НОЦ «Школа Китайгородской», 2000. Кн. 1. Книга для студента. 192 с.
  7. Москальчук Г. Г. Структура текста как синергетический процесс: монография. М.: Едиториал УРСС, 2003. 296 с.
  8. Самкова М. А. Лингвосинергетическая трактовка учебно-педагогического дискурса (на материале англоязычных учебных текстов-полилогов): дисс. … к. филол. н. Челябинск, 2014. 254 с.

Author information

Mariya Andreevna Samkova

Chelyabinsk State University

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2016.

Keywords

  • учебно-педагогический дискурс
  • учебный текст
  • самоподобие
  • симметрия
  • повтор
  • educational and pedagogical discourse
  • educational text
  • self-similarity
  • symmetry
  • repetition

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)