• Original research article
  • December 1, 2016
  • Open access

HOLIDAY MESSAGE OF THE HEAD OF THE STATE TO THE NATION AS AN IDEOLOGEME (BY THE MATERIAL OF V. V. PUTIN’S SPEECHES)

Abstract

The article discusses the features of head of state’s holiday messages to the nation in terms of the existence of these speech products in the media and political space of the country as special units - ideologemes. The material of the study is based on the texts of the New Year holiday messages of the Russian President Vladimir Putin. The research is devoted to the analysis of the cognitive structure of the traditional New Year's presidential holiday message as a unique form of ideological meanings representation.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Типы языковых значений. Оценка. Событие. Факт. М.: Наука, 1988. 339 с.
  2. Варавкина В. Ю. Новогоднее обращение главы государства: жанровая специфика и лингвокогнитивное моделирование образа адресата: автореф. дисс. … к. филол. н. Омск, 2009. 22 с.
  3. Вдовина Е. В. Поздравление и пожелание в речевом этикете: концептуальный и коммуникативный анализ: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2007. 21 с.
  4. Дудкина Н. В. Речевой жанр «поздравление» в русской и американской лингвокультурах: автореф. дисс. … к. филол. н. Ростов-на-Дону, 2011. 17 с.
  5. Низеева Д. Р. Структура фрейма речевого акта поздравления в современном немецком языке: автореф. дисс. … к. филол. н. Нижний Новгород, 2010. 21 с.
  6. Новогоднее обращение к гражданам России (31 декабря 2013 г.) [Электронный ресурс]. URL: http://kremlin.ru/ events/president/news/20022 (дата обращения: 28.01.2016).
  7. Новогоднее обращение к гражданам России (31 декабря 2014 г.) [Электронный ресурс]. URL: http://kremlin.ru/ events/president/news/47446 (дата обращения: 28.01.2016).
  8. Сухотерина Т. П. «Поздравление» как гипержанр естественной письменной русской речи: автореф. дисс. … к. филол. н. Барнаул, 2007. 22 с.

Author information

Marina Aleksandrovna Stepanova

Nizhnevartovsk State University

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2016.

Keywords

  • медиаполитический дискурс
  • праздничное обращение к нации
  • идеологема
  • ценностные установки
  • манипулятивные технологии
  • событийная модель
  • языковые репрезентации
  • media and political discourse
  • holiday message to nation
  • ideologeme
  • value orientations
  • manipulative technologies
  • event model
  • linguistic representations

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)