• Original research article
  • December 1, 2016
  • Open access

“THE FIRST EDUCATIONAL BOOK” BY I. I. PAUL'SON (1868): VISUAL TEACHING OF THE RUSSIAN LITERACY

Abstract

The article analyzes the system of visual literacy teaching, developed in the 60s of the XIX century by I. I. Paul’son, which he described in a number of textbooks of methodics for teachers and used as a basis of "The First Educational Book". The paper determines the main functions of the visual constituent of Paul’son’s textbook, identifies the peculiarities of interaction and mutual influence of the text and non-textual illustrative components. The authors show that "The First Educational Book" by Paul’son was one of the first domestic textbooks that focused on the use of not only linguistic, textual means of literacy teaching, but also on non-verbal graphic means.

References

  1. Безрогов В. Г., Тендрякова М. В. «Детский Мир» К. Д. Ушинского и «Книга для чтения» И. И. Паульсона: спор между Гидом и Наставником // «В России надо жить по книге»: начальное обучение чтению и письму: становление учебной книги в XVI-XIX вв.: сб. науч. ст. и мат-лов / под ред. М. В. Тендряковой и В. Г. Безрогова. М.: Памятники исторической мысли, 2015. С. 148-170.
  2. Паульсон И. И. Методика грамоты по историческим и теоретическим данным: в 2-х ч. / изл. И. Паульсон. СПб.: Тип. В. Безобразова и К°, 1887. Ч. 1-2. Историческая. XII, 441 с., 4 л. ил.
  3. Паульсон И. И. Первая учебная книжка: классное пособие при обучении письму, чтению и началам родного языка / сост. И. Паульсон. Изд-е нов. стер. СПб.: Тип. Р. Голике, 1902. 202 с.
  4. Паульсон И. И. Первая учебная книжка: классное пособие при обучении письму, чтению и началам родного языка / сост. И. Паульсон. СПб.: Тип. В. Безобразова и К°, 1868. 170, [6] с., ил.
  5. Паульсон И. И. Способ обучения грамоте по первой учебной книжке: (объяснение для преподавателя) / [Соч.] И. Паульсона. СПб.: Тип. В. Безобразова и К°, 1868. 81 с.
  6. Ушинский К. Д. Детский мир и хрестоматия // Ушинский К. Д. Собрание сочинений: в 11-ти т. / редкол.: А. М. Еголин (гл. ред.), Е. Н. Медынский и В. Я. Струминский; сост. и подгот. к печ. В. Я. Струминский; Акад. пед. наук РСФСР, Ин-т теории и истории педагогики. М. - Л., 1948. Т. 4. С. 9-679.

Author information

Nataliya Mikhailovna Startseva

Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University

Ekaterina Yur'evna Romashina

Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2016.

Keywords

  • наглядное обучение
  • иллюстративные компоненты
  • азбука
  • генетический способ обучения грамоте
  • визуальный компонент учебника
  • visual teaching
  • illustrative components
  • alphabet
  • genetic method of literacy teaching
  • visual constituent of textbook

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)