FACTORS IN THE CULTURAL CONCEPTUALIZATION OF ENGLISH IN THE COUNTRIES OF EUROPE
Abstract
The article deals with the analysis of the factors that make up the cultural component (CC) of the European English language (EEL). The author introduces a new interpretation of EEL as a set of situational-identifying and situational-activity sociolects, being used in transnational and intranational communication. The paper discusses the formation of the cultural component of EEL (Euro-English) on the basis of primary socialization and secondary cultural orientation, including knowledge of basic concepts of European language ideology.
References
- Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания / пер. с англ. Е. Руткевич. М.: Медиум, 1995. 323 с.
- Грушевицкая Т. Г., Попков В. Д., Садохин А. П. Основы межкультурной коммуникации: учебник для вузов / под ред. А. П. Садохина. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2003. 352 с.
- Завьялова В. Л. Специфика речевого взаимодействия на языке-посреднике в АТР: проблемы восприятия восточно-азиатского акцента // Социальные и гуманитарные науки на Дальнем Востоке. 2014. № 2 (42). С. 50-57.
- Кабакчи В. В. Основы англоязычной межкультурной коммуникации: учебное пособие. СПб.: РГПУ им. А. И. Герцена, 1998. 232 с.
- Клещина А. В. Теория межкультурной коммуникации в американских исследованиях // Известия Уральского государственного университета. 2009. № 3 (65). C. 91-99.
- Кочетова М. Г. Вариативность в современном английском языке в лингвокультурном контексте // Вестник Московского университета. Сер. 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2015. № 3. С. 73-79.
- Прошина З. Г. Вариантность английского языка и межкультурная коммуникация // Личность. Культура. Общество (Personality. Culture. Society): международный журнал социальных и гуманитарных наук. М., 2010. Т. XII. Вып. 2. № 55-56. С. 242-252.
- Фалькова Е. Г. Межкультурная коммуникация в основных понятиях и определениях: методическое пособие. СПб.: Факультет филологии и искусств СПбГУ, 2007. 77 с.
- Шаталова Н. А. О двух аспектах функционирования английского языка в глобальном мире // Вестник Московского университета. Сер. 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2014. № 2. С. 141-147.
- Alptekin C. Dual Language Instruction: Multiculturalism through a Lingua Franca // TESOL Symposium on Dual Language Education: Teaching and Learning in Two Languages in the EFL Setting. Virginia: TESOL, 2005. P. 5-11.
- Canagarajah A. S., Wurr A. J. Multilingual Communication and Language Acquisition: New Research Directions // The Reading Matrix. 2011. Vol. 11. № 1. Р. 1-15.
- House J. What Is an ‘Intercultural Speaker’? // Intercultural Language Use and Language Learning / E. Alcón Soler, M. P. Safont Jordà (ed.). Dordrecht: Springer, 2007. P. 7-21.
- Murray H. Swiss English teachers and Euro-English: Attitudes to a non-native variety // Bulletin suisse de linguistique appliqué. Institut de linguistique. 2003. № 77. Р. 147-165.
- Seidlhofer B. Closing a conceptual gap: the case for a description of English as a lingua franca // International Journal of Applied Linguistics. 2001. Vol. 11. P. 133-158.
Author information
About this article
Publication history
- Published: December 1, 2016.
Keywords
- транснациональный английский язык
- культурная концептуализация
- лингвокультурная компетнция
- языковая идеология
- транснациональная коммуникация
- transnational English
- cultural conceptualization
- linguistic and cultural competence
- linguistic ideology
- transnational communication
Copyright
© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC