• Original research article
  • December 1, 2016
  • Open access

THE GRAMMATICAL ASPECT OF TEACHING A FOREIGN LANGUAGE AT PRIMARY SCHOOL

Abstract

The article raises the question of the possibility of effective development of foreign language grammatical skills among primary school children. The author analyzes the main approaches to mastering grammar of a foreign language at primary school. The arguments in favor of the conscious way of learning, despite the age of the pupils, are presented. A reasonable balance of deductive and inductive methods of explanation of new grammatical material will contribute not only to the rational use of teaching time, but also to the development of the child's thinking. Special attention, from the author’s point of view, should be paid to the ratio of productive and receptive grammar, increasing the proportion of the latter at an early stage of learning. The proposed approach to the selection of methods of grammatical skills formation is based on the specifics of the foreign language as a school subject at primary school.

References

  1. Белькова Е. В., Маслова Н. В. Сказочная интерпретация языковых явлений в аспекте формирования грамматической компетенции младших школьников // Научно-педагогический журнал Восточной Сибири «Magister Dixit». 2014. № 1 (13). С. 151-159.
  2. Бим И. Л. Теория и практика обучения немецкому языку в средней школе: проблемы и перспективы. М.: Просвещение, 1988. 256 с.
  3. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика. М.: Академия, 2008. 336 с.
  4. Гальскова Н. Д., Никитенко З. Н. Организация учебного процесса по иностранным языкам в начальной школе // Иностранные языки в школе. 1994. № 1. С. 8-16.
  5. Долов Д. М. Стихи и рифмовки на уроках иностранного языка // Lingua-universum. 2013. № 1. С. 30-31.
  6. Копрева Л. Г. Проблема формирования грамматических навыков английского языка // Общество, социология, психология, педагогика. 2011. № 1-2. С. 149-152.
  7. Методика обучения иностранным языкам в начальной и основной общеобразовательной школе / под ред. В. М. Филатова. Ростов-на-Дону: Феникс, 2004. 416 с.
  8. Методика обучения иностранным языкам: традиции и современность / под ред. А. А. Миролюбова. Обнинск: Титул, 2010. 464 с.
  9. Никитенко З. Н. Специфика предмета «Иностранный язык» в системе начального общего образования (в рамках единой образовательной области «Филология») // Иностранные языки в школе. 2010. № 4. С. 92-97.
  10. Павлова Е. А. Стихи и рифмовки на уроках иностранного языка - эффективное средство усвоения языкового материала // Иностранные языки в школе. 2009. № 2. С. 25-30.
  11. Щерба Л. В. Преподавание языков в школе: общие вопросы методики. СПб. - М.: Филол. фак-т СПбГУ; Академия, 2003. 160 с.

Author information

Natal'ya Nikolaevna Arkhangel'skaya

Bunin Yelets State University

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2016.

Keywords

  • грамматика
  • сознательный путь овладения грамматикой
  • имитативный путь овладения грамматикой
  • индуктивный подход
  • дедуктивный подход
  • продуктивный грамматический навык
  • рецептивный грамматический навык
  • grammar
  • conscious way of mastering grammar
  • imitative way of mastering grammar
  • inductive approach
  • deductive approach
  • productive grammatical skill
  • receptive grammatical skill

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)