• Original research article
  • December 1, 2016
  • Open access

IMPLEMENTATION OF THE LINGUO-CULTURAL APPROACH IN NATIONAL-ORIENTED TEXTBOOKS OF THE RUSSIAN LANGUAGE

Abstract

The article considers the problem of realization of linguo-cultural approach in the textbooks of the Russian as a foreign language, which have been developed in the Republic of Tatarstan over the last 20 years. It is revealed that they, in contrast to many other textbooks of the Russian language, have a thematic principle of didactic material presentation. Topics are proposed to each section, which are further reflected in the didactic materials for the exercises. It largely contributes to the selection of texts with cultural information. The author suggests using texts that reflect the life, traditions and festivals of the Russian people and of the peoples living in the Russian Federation. At the same time it is important to pay attention to the system of questions and tasks, vocabulary work, a historical and cultural review to the used material.

References

  1. Андрамонова Н. А., Умарова Л. Д. Русский язык: учебник для 9 кл. татар. ср. общеобр. шк. Казань: Магариф, 2008. 183 с.
  2. Ахмадуллина Ф. Ю., Хайрутдинова Г. А., Закирова Р. Ю. Русский язык: учебник для 6 кл. татар. ср. общеобр. шк. / под ред. Ф. Ю. Ахмадуллиной. 4-е изд., перераб. Казань: Магариф, 2006. 303 с.
  3. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура. М.: Индрик, 2005. 1038 с.
  4. Воробьев В. В., Саяхова Л. Г. Русский язык в диалоге культур: учеб. пособие. М.: Ладомир, 2006. 299 с.
  5. Донская Т. К. «И мы сохраним тебя, русская речь…»: сб. избр. ст. СПб.: Сударыня, 2009. 142 с.
  6. Левушкина О. Н. Лингвокультурологические характеристики текста в школьном обучении русскому языку (теория и практика): дисс. … д. пед. н. М., 2014. 543 с.
  7. Новикова Т. Ф. Культурологический подход к преподаванию русского языка в аспекте регионализации образования: монография. Белгород: Изд-во БелГУ, 2007. 299 с.
  8. Русский язык: учебник для 7 кл. татар. ср. общеобр. шк. / Г. Х. Ахбарова, Ф. С. Камалова, Т. О. Скиргайло и др.; под ред. Н. Н. Фаттаховой. Казань: Магариф, 2007. 231 с.
  9. Русский язык: учебник для 8 кл. татар. ср. общеобр. шк. / Н. А. Андрамонова, Г. К. Хамзина, Н. Н. Фаттахова и др. Казань: Магариф, 2007. 223 с.
  10. Тер-Минасова С. Г. Война и мир языков и культур. М.: Слово, 2008. 344 с.
  11. Ходякова Л. А. Методика интерпретации текста как феномена культуры // Ярославский педагогический вестник. 2011. Т. 2. № 2. С. 76-81.
  12. Шакирова Л. З. Русский язык: учебник для 5 кл. татар. ср. общеобр. шк. 5-е изд., перераб. Казань: Магариф, 2009. 271 с.
  13. Шакирова Л. З., Андрамонова Н. А. Этнокультурный компонент в учебно-методической литературе по русскому языку как неродному // Известия Академии педагогических и социальных наук. М. - Воронеж, 2003. Вып. 7. С. 223-228.
  14. Юсупова З. Ф. К вопросу о совершенствовании теоретических основ обучения русскому языку как неродному (на материале изучения морфологии) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2016. № 10 (64): в 3-х ч. Ч. 1. С. 216-218.

Author information

Zul'fiya Firdinatovna Yusupova

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2016.

Keywords

  • русский язык как неродной
  • учащиеся-татары
  • лингвокультурологический подход
  • учебник
  • тематический принцип
  • Russian as a foreign language
  • Tatar students
  • linguo-cultural approach
  • textbook
  • thematic principle

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)