• Original research article
  • December 1, 2016
  • Open access

SECONDARITY OF TEXTS OF EXAM TESTING DISCOURSE (BY THE EXAMPLE OF THE UNIFIED STATE EXAM IN THE RUSSIAN LANGUAGE IN RUSSIA AND THE GRADUATION EXAM IN SECONDARY SCHOOL IN THE ENGLISH LANGUAGE IN ENGLAND)

Abstract

This work is focused on the consideration of the texts of examination discourse from the standpoint of the category of "secondarity". As a result of the research the author identifies two aspects in the study of this type of texts within the framework of psycholinguistic approach: cognitive (secondary text is the analysis and interpretation of the primary text) and pragmatic (quantitative and qualitative transformations within the primary text lead to the creation of a secondary text, the form and content of the initial text are preserved).

References

  1. Вербицкая М. В. Теория вторичных текстов (на материале современного английского языка). М.: Изд-во МГУ, 2000. 220 с.
  2. Демоверсии, спецификации, кодификаторы: русский язык [Электронный ресурс] // Федеральный институт педагогических измерений. URL: http://www.fipi.ru/ege-i-gve-11/demoversii-specifikacii-kodifikatory (дата обращения: 06.11.2016).
  3. Красных В. В. Лингвокультура как дискурсообразующий феномен // Материалы XII международной конференции Лингвистической ассоциации препод. англ. яз. / МГУ им. М. В. Ломоносова. М., 2015. C. 7-15.
  4. Матвеева Н. М. Механизмы формирования содержания и смыслообразования на примере вторичного текста (у школьников 12-14 лет): дисс. … к. филол. н. Уфа, 2004. С. 115-122.
  5. Матханова И. П., Трипольская Т. А. Проблемы интерпретационных исследований: типы и режимы интерпретации // Вестник Московского университета. Серия 9. Филология. 2005. № 5. С. 88-105.
  6. Пробный ЕГЭ 2016 по русскому языку № 19 с ответами и решениями [Электронный ресурс] // ЕГЭ 2016 по русскому языку. URL: http://www.ctege.info/ege-po-russkomu-yazyiku/probnyiy-ege-2016-po-russkomu-yazyiku-19-s-otvetami-i-resheniyami.html (дата обращения: 06.11.2016).
  7. Реформатский А. А. Термин как член лексической системы // Проблемы структурной лингвистики. М.: Наука, 1968. С. 103-125.
  8. Солнышкина М. И., Кисельников А. С. Параметры сложности экзаменационного текста // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2: Языкознание. 2015. № 1. С. 99-107.
  9. Сунгатуллина Д. Д. Конститутивные параметры дискурса экзаменационного испытания // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2016. № 3 (168). С. 68-72.
  10. Яхиббаева Л. Н. Вторичность как онтологическая характеристика учебного текста и дискурса: дисс. … к. филол. н. Уфа, 2009. 206 с.
  11. Alderson J. Ch. Assessing Reading. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. 398 p.
  12. GCSE Specification English Language 4705: Assessment and Qualifications Alliance [Электронный ресурс] // AQA - Education Charity Providing GCSEs and A-Levels. URL: http://filestore.aqa.org.uk/subjects/AQA-4705-W-SP-14.PDF (дата обращения: 06.11.2016).
  13. Hodkinson T. With friends like these.. [Электронный ресурс] // The Guardian. 2008. URL: https://www.theguardian.com/ technology/2008/jan/14/facebook (дата обращения: 06.11.2016).
  14. Past papers and mark schemes [Электронный ресурс] // AQA - Education Charity Providing GCSEs and A-Levels. URL: http://www.aqa.org.uk/subjects/english/gcse/english-language-4705/past-papers-and-mark-schemes (дата обращения: 06.11.2016).

Author information

Dilyana Damirovna Sungatullina

Kazan Federal University

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2016.

Keywords

  • вторичный текст
  • ЕГЭ по русскому языку
  • GCSE English Language
  • экзаменационный текст
  • экзаменационный дискурс
  • secondary text
  • USE in the Russian language
  • examination text
  • examination discourse

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)