• Original research article
  • December 1, 2016
  • Open access

THE FORMATION OF STUDENT’S PROFESSIONAL REFLECTION DURING PEDAGOGICAL PRACTICE

Abstract

The article is devoted to peculiarities of formation and development of students’ first reflexive experience while undergoing their teaching practice, synthesizing and integrating all professional competences, being actively developed now in the framework of the competence approach. The author examines the students’ preparation for teaching practice through the development of their reflexive abilities and the self-assessment tools, describes the leading technologies, forms and methods of professional reflection development.

References

  1. Биязева А. А. Психология думающего учителя: педагогическая рефлексия. Псков: ПГПИ им. С. М. Кирова, 2004. 216 с.
  2. Борисова Л. Н. Рефлексивные технологии как основа совершенствования профессиональной подготовки педагогических кадров // Педагогика и психология высшей школы: современное состояние и перспективы развития. М.: МосГУ, 2014. С. 97-102.
  3. Личностно ориентированный образовательный процесс: сущность, содержание, технологии. Ростов-на-Дону, 1995. 288 с.
  4. Мельникова Л. А. Рефлексивное управление качеством образования как фактор развития образовательного учреждения // Образование. Наука. Инновации: Южное измерение. Ростов-на-Дону: ИПО ПИ ЮФУ, 2012. № 4 (24). С. 15-20.
  5. Мельникова Л. А., Мкртчян Н. М. Совершенствования профессиональной подготовки педагогических кадров на рефлексивной основе в условиях федерального университета // Инновационные технологии в науке и образовании. 2015. № 1 (1). С. 128-130.
  6. Мкртчян Н. М. Модульная организация педагогической практики как условие совершенствования педагогической культуры будущего учителя: автореф. дисс.. к. пед. н. Ростов-на-Дону, 2007. 24 с.
  7. Мкртчян Н. М. Педагогическая практика как основа формирования компетенций будущих учителей истории // Гуманитарные и социальные науки. 2014. № 2. С. 398-401.
  8. Хутыз З. М. Педагогическая рефлексия в деятельности педагога // Science Time. 2015. № 3 (15). С. 560-563.

Author information

Nina Mikhailovna Mkrtchyan

Southern Federal University

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2016.

Keywords

  • педагогическая практика
  • педагогическое образование
  • компетентностный подход
  • деятельностный подход
  • профессиональная рефлексия
  • рефлексивный анализ
  • pedagogical practice
  • pedagogical education
  • competence approach
  • activity approach
  • professional reflection
  • reflective analysis

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)