• Original research article
  • December 1, 2016
  • Open access

CONSTRUCTING SPEECH INFLUENCE IN THE ADVERTISING DISCOURSE: THE ROLE OF FIGURATIVE MEANS

Abstract

The article examines the basic figurative means, such as metaphor, pun, metonymy, synecdoche and hyperbole which perform the persuasive function in the advertising discourse. The paper also considers the pragmatic effect of the mentioned expressive means. Analyzing the advertising text fragments the author concludes that the speech influence is realized not only by the linguistic means but also through the harmonious combination of verbal and non-verbal units.

References

  1. Атакьян Г. С. Прагматика языка туристической рекламы: автореф. дисс. … к. филол. н. Майкоп, 2010. 28 с.
  2. Вроон Р. Архаизм и футуризм: заметки к теме (Каменский, Крученых, Хлебников) // 1913. «Слово как таковое»: к юбилейному году русского футуризма: материалы Междунар. науч. конф. СПб.: Изд-во ЕУСПб, 2015. С. 113-130.
  3. Иссерс О. С. Дискурсивные практики нашего времени. М.: URSS; ЛЕНАНД, 2015. 272 с.
  4. Почтарь Е. В. Прагмастилистическая организация рекламы как дискурса убеждения: на материале американской печатной рекламы: дисс. … к. филол. н. М., 2011. 271 с.
  5. Хутыз И. П. Мультимодальность академического дискурса как условие его коммуникативной успешности // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия: Филология и искусствоведение. 2016. № 1 (172). С. 90-95.
  6. http://www.classes.ru/all-russian/russian-dictionary-Ushakov-term-60370.htm (дата обращения: 17.11.2016).
  7. http://www.picshare.ru/view/7761822/ (дата обращения: 14.10.2016).
  8. http://www.slideshare.net/MINIofPeabody/2010-mini-cooper-s (дата обращения: 14.10.2016).
  9. http://www.slovonline.ru/slovar_dal/b-11/id-12631/kalambur.html (дата обращения: 17.11.2016).

Author information

Marina Aleksandrovna Velichko

Kuban State University, Krasnodar

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2016.

Keywords

  • образные средства
  • функция убеждения
  • рекламный дискурс
  • прагматический эффект
  • речевое воздействие
  • вербальные и невербальные единицы
  • figurative means
  • persuasive function
  • advertising discourse
  • pragmatic effect
  • speech influence
  • verbal and non-verbal units

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)