• Original research article
  • December 1, 2016
  • Open access

THE ROLE OF CONCEPTUAL ANTONOMASIA IN THE FORMATION OF G. SCHRODER’S IMAGE

Abstract

The paper examines the influence of conceptual antonomasia in the German press on the formation of G. Schroder’s image. Antonomasia implicitly evaluates the Chancellor’s personality and political activity, affecting his authority. The evaluation can be of a pejorative or meliorative nature, which consequently affects the image of the head of the state. It is concluded that this language means is mainly used to ridicule or humiliate, modeling in such a way a negative image.

References

  1. Наэр Н. М. Структура, семантика и прагматика антономазии (на материале немецкого языка). М.: Прометей, 2011. 142 с.
  2. Нормудова Н. З. Когнитивный аспект языковой личности в художественном диалоге (на материале английского языка) // Вестник Челябинского государственного университета. 2001. № 5. С. 126-129.
  3. Шмелев А. Д. Русский язык и внеязыковая действительность. М.: Языки славянской культуры, 2002. 496 с.
  4. Hofstetter R. C., Zukin C., Buss T. Political Imagery and Information in an Age of Television // Journalism Quarterly. 1978. № 55. S. 562-569.
  5. http://www.berliner-zeitung.de/archiv/begruessungstorte--stadtrundfahrt--die-erste-arbeitswoche-des-medienkanzlers-gerhard-schroeder-in-berlin-nicht-wackeln,10810590,9701084.html (дата обращения: 20.06.2016).
  6. http://www.faz.net/aktuell/der-ueberlebenskuenstler-189171.html (дата обращения: 20.06.2016).
  7. http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/glosse-schroeders-heldenmut-191779.html (дата обращения: 21.06.2016).
  8. http://www.faz.net/aktuell/politik/spd-der-bauch-gibt-schroeder-die-zweite-chance-172577.html (дата обращения: 21.06.2016).
  9. http://www.focus.de/politik/deutschland/berlin-klein-aber-maechtig_aid_208354.html (дата обращения: 22.06.2016).
  10. http://www.focus.de/politik/deutschland/reformen-kuehler-kanzler_aid_196503.html (дата обращения: 21.06.2016).
  11. http://www.focus.de/politik/deutschland/spd-das-wichtigste-gesicht_aid_207107.html (дата обращения: 21.06.2016).
  12. http://www.focus.de/politik/deutschland/spd-das-ziel-verfehlt_aid_172497.html (дата обращения: 21.06.2016).
  13. http://www.focus.de/politik/deutschland/spd-schroeders-einsame-entscheidung_aid_194022.html (дата обращения: 21.06.2016).
  14. http://www.philology.ru/linguistics2/nakhimova-07a.htm (дата обращения: 20.06.2016).
  15. http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-10208952.html (дата обращения: 25.06.2016).
  16. http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-14906569.html (дата обращения: 25.06.2016).
  17. http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-39613395.html (дата обращения: 25.06.2016).
  18. http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-8030271.html (дата обращения: 25.06.2016).
  19. http://www.zeit.de/online/2005/38/wahl_presseschau1 (дата обращения: 28.06.2016).
  20. http://www.zeit.de/2000/38/Mit_uns_oder_gar_nicht/seite-2 (дата обращения: 28.06.2016).
  21. http://www.zeit.de/2005/01/Ein_hoffnungsvoller_Fall/seite-4 (дата обращения: 28.06.2016).
  22. Schulz W. Wirkungen der Massenmedien. Ergebnisse und Erklärungen // Politische Bildung. 1988. № 21. S. 59-74.
  23. Wawer D. H., Graber D. A., McCombs M. E., Eyal C. H. Media Agenda-Setting in a Presidential Election. N. Y.: Praeger, 1981. 227 p.

Author information

Elizaveta Sergeevna Goncharova

Moscow State Institute of International Relations (University) of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2016.

Keywords

  • концептуальная антономазия
  • имидж политического лидера
  • пейоративная и мелиоративная оценки
  • прозвища
  • прецедентные имена
  • conceptual antonomasia
  • image of political leader
  • pejorative and meliorative evaluations
  • nicknames
  • precedential names

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)