• Original research article
  • December 1, 2016
  • Open access

THE PROBLEM OF UNDERSTANDING THE ENGLISH-LANGUAGE INTERNET MEME IN THE CONTEXT OF VIRTUAL COMMUNICATION

Abstract

The purpose of the article is to consider in detail the problem of understanding the English-language Internet meme, which is an important part of virtual communication and represents the kind of multimodal online discourse. The findings of such characteristic features of understanding the English-language Internet meme as the ambiguity and multiplicity of possible interpretations, subjectivity and dialogic nature are the result of the research. Special attention is paid to the analysis of possible obstacles impeding an adequate understanding of the English-language Internet meme.

References

  1. Артемова Е. А. Карикатура как жанр политического дискурса: дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2004. 175 с.
  2. Баева Л. В. Виртуальная коммуникация: классификация и специфика // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия «Философия. Психология. Педагогика». 2014. Т. 14. Вып. 4-1. С. 5-10.
  3. Есин А. Б. Принципы и приемы анализа литературного произведения: учеб. пособие. М.: Флинта; Наука, 2013. 248 с.
  4. Языковое творчество в динамике семиотических взаимодействий / Мин-во образования и науки РФ; Моск. гос. лингвист. ун-т; коллектив авт.: И. И. Халеева и др. М.: ИПК МГЛУ «Рема», 2011. 404 с.

Author information

Svetlana Valerievna Kanashina

Moscow State Institute of International Relations (University) of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2016.

Keywords

  • интернет-мем
  • виртуальная коммуникация
  • полимодальный дискурс
  • лингвокреативность
  • фоновые знания
  • пресуппозиция
  • Internet meme
  • virtual communication
  • multimodal discourse
  • linguistic creativity
  • background knowledge
  • presupposition

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)