• Original research article
  • December 1, 2016
  • Open access

PROBLEM-BASED DIALOGIC LEARNING AS A NECESSARY COMPONENT OF LITERARY EDUCATION IN THE CONTEXT OF IMPLEMENTING NEW GENERATION OF THE FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARDS

Abstract

The article considers the problem of using problem-based dialogic learning technology at the lessons of literature under the conditions of implementing the second generation of the Federal State Educational Standards. The authors present the results of experimental work to introduce this technology in the municipal educational institution of Saransk city “Lyceum N 26”.

References

  1. Брушлинский А. В. Проблемы психологии субъекта. М.: Ин-т психологии РАН, 1994. 109 с.
  2. Ильницкая И. А. Проблемные ситуации как средство активизации мыслительной деятельности учащихся на уроке. Пермь: Перм. гос. пед. ин-т, 1983. 76 с.
  3. Кудрявцев Т. В. Проблемное обучение - понятие и содержание. Итоги дискуссии и пути дальнейшей работы // Вестник высшей школы. 1984. № 4. С. 27-33.
  4. Матюшкин А. М. Некоторые проблемы психологии мышления. М.: Изд-во АПН РСФСР, 1960. 105 с.
  5. Махмутов М. И. Проблемное обучение: основные вопросы теории. М.: Педагогика, 1975. 156 с.
  6. Мельникова Е. Л. Проблемный урок, или Как открывать знания с учениками: пособие для учителя. М.: АПКиПРО, 2006. 168 с.
  7. Шумилин А. Т. Проблемы теории творчества. М.: Радио и связь, 1989. 143 с.

Author information

Nadezhda Valerievna Karabanova

Mordovia State Pedagogical Institute named after M. E. Evsevyev

Natal'ya Viktorovna Chichulina

Mordovia State Pedagogical Institute named after M. E. Evsevyev

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2016.

Keywords

  • технология
  • метод
  • проблемное обучение
  • проблемно-диалогическое обучение
  • урок литературы
  • эксперимент
  • technology
  • method
  • problem-based learning
  • problem-based dialogic learning
  • lesson of literature
  • experiment

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)