• Original research article
  • January 1, 2017
  • Open access

GNOSEOLOGICAL MODELING OF WORLDVIEW IN PREPARING STUDENTS FOR THE FINAL ESSAY

Abstract

The article features the results of the observation of activity of Russian language and literature teachers while preparing students for the final essay which is regarded as a gnoseological model. The gnoseological modeling of a school essay text as one of the ways of understanding the world and self-knowledge on the basis of updated specialized, practical and metasubject knowledge is illustrated.

References

  1. Беляева Н. В. Проблемное поле итогового сочинения: вопросы и ответы // Отечественная и зарубежная педагогика. 2015. № 6 (27). С. 120-129.
  2. Блаумберг И. В. Проблема целостности и системный подход. М.: Эдиториал УРСС, 1997. 448 с.
  3. Гац И. Ю. Культура печатного письма (заметки проверяющего на полях текста) // Русский язык в школе. 2016. № 11. С. 27-28.
  4. Дидактика средней школы / под ред. М. Н. Скаткина. М.: Просвещение, 1982. 319 с.
  5. Зорина Л. Я. Системность - качество знаний. М.: Знание, 1976. 64 с.
  6. Краснова Л. А. Отражение научного знания в содержании школьного образования // Педагогика. 2014. № 4. С. 20-23.
  7. Маланин В. В., Утробин И. С. О некоторых теоретических основаниях совершенствования системы образования в свете современной науки // Вестник Пермского университета. 1996. № 3. С. 20-27.
  8. Миркес М. М. Гносеологические механизмы произведения искусства: дисс.. к. филос. н. Красноярск, 2004. 217 c.
  9. Мишатина Н. Л., Быстрицкая М. А. Лингвокультурологический урок речевого развития «Путями доброты и любви» (IX класс) // Русский язык в школе. 2016. № 11. С. 10-13.
  10. Мишатина Н. Л., Цыбулько И. П. Антропологическая лингвометодика: в поисках смысла, содержания и оценивания. М.: Национальное образование, 2016. 232 с.
  11. Новейший философский словарь / сост. А. А. Грицанов. Мн.: Изд. В. М. Скакун, 1998. 896 с.
  12. Осмоловская И. М. Дидактические идеи М. Н. Скаткина и их развитие // Отечественная и зарубежная педагогика. 2015. № 4 (25). С. 58-59.
  13. Пиаже Ж., Инельдер Б. Генезис элементарных логических структур. Классификация и сериация. М.: ЭКСМО-Пресс, 2002. 416 с.
  14. Пуанкаре А. О науке / пер. с фр. Л. С. Понтрягина. М.: Наука, 1990. 736 с.

Author information

Tat’yana Nikolaevna Truntseva

Academy of Public Administration, Moscow

About this article

Publication history

  • Published: January 1, 2017.

Keywords

  • итоговое сочинение
  • гносеологическое моделирование
  • система
  • текст
  • познание
  • картина мира
  • предметные, специализированные и метапредметные знания
  • final essay
  • gnoseological modeling
  • system
  • text
  • cognition
  • worldview
  • subject, specialized and meta-subject knowledge

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)