• Original research article
  • February 1, 2017
  • Open access

SPECIFICS OF EUPHEMISM USAGE IN THE RUSSIAN FASHION MAGAZINES

Abstract

The article examines the specifics of euphemism usage in fashion magazines of the two categories: premium and mass-market. Mentioning the differences in information presentation between premium and mass-market editions the author identifies the common for both edition types sphere of euphemization (“ageing”, “excessive weight”) and analyzes euphemisms used in each category of magazines. The paper emphasizes the fact that usage of certain euphemisms in fashion publications is predetermined by such phenomenon as commercial correctness.

References

  1. Ашинова И. В. Гламурный дискурс: лингвокультурологический и прагматический аспекты (на материале русского и французского языков): автореф. дисс. … д. филол. н. Махачкала, 2015. 42 с.
  2. Буряковская В. А. Коммуникативные характеристики массовой культуры в медийном дискурсе (на материале русского и английского языков). Волгоград: Перемена, 2014. 228 с.
  3. Грамота.ру [Электронный ресурс]. URL: http://www.gramota.ru/slovari/dic/?word=%D1%88%D0%BE%D0%BF% D0%B8%D0%BD%D0%B3&all=x (дата обращения: 10.10.2016).
  4. Гудова М. Ю., Ракипова И. Д. Женские глянцевые журналы: хронотоп вооброжаемой повседневности: монография. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2010. 242 с.
  5. Данилова Г. Красота по-… [Электронный ресурс]. URL: http://www.fashionista.ru/lifestyle/culture/women_glossy.htm (дата обращения: 23.10.2016).
  6. Долгова Ю. А. Социальный феномен глянцевых журналов в культуре потребления молодежи (на примере Саратовской области): автореф. дисс. … к. соц. н. Саратов, 2011. 21 с.
  7. Дороднева Н. В., Попова А. Ф. Прецедентные тексты в заголовках глянцевых журналов (на примере англоязычного и русскоязычного журнала «Cosmopolitan») [Электронный ресурс] // Фундаментальные исследования. 2015. № 2-17. С. 3875-3878. URL: http://fundamental-research.ru/ru/article/view?id=37876 (дата обращения: 06.11.2016).
  8. Каюмова Э. Р. Лексико-семантические средства выражения оценочности в женских журналах [Электронный ресурс]. URL: https://docviewer.yandex.ru/?url=http%3A%2F%2Fwww.ff.unipo.sk%2Fjak%2F8_2011%2Fkajumova.pdf&name= kajumova.pdf&lang=ru&c=585ccbf8c8b8 (дата обращения: 01.11.2016).
  9. Кронгауз М. А. Русский язык на грани нервного срыва. 3D. М.: АСТ, 2014. 480 с.
  10. Крысин Л. П. Эвфемизмы в современной русской речи [Электронный ресурс] // Русистика. Берлин, 1994. № 1-2. С. 28-49. URL: http://www.philology.ru/linguistics2/krysin-94.htm (дата обращения: 15.05.2016).
  11. Лаптев И. В. Эвфемизмы тематической группы «старение» в языке рекламы // Балтийский гуманитарный журнал. 2015. № 1 (10). С. 46-48.
  12. Левонтина И. Б. Русский со словарем. М.: Азбуковник, 2010. 335 c.
  13. Никакой тайны: 10 скандальных нарядов звезд, не скрывающих ничего [Электронный ресурс]. URL: http://www.cosmo.ru/fashion/star_style/nikakoy-tayny-10-skandalnyh-naryadov-zvezd-ne-skryvayushchih-nichego/ (дата обращения: 10.02.2016).
  14. Попова И. В. Лексико-семантические и стилистические особенности языка индустрии моды (на материале журналов о моде): автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2007. 24 с.
  15. Такаишвили Н. 5 демократичных и крутых брендов косметики, о которых ты не знала [Электронный ресурс]. URL: http://www.cosmo.ru/beauty/makeup/5-demokratichnyh-i-krutyh-brendov-kosmetiki-o-kotoryh-ty-ne-znala/ (дата обращения: 05.11.2016).
  16. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. Политическая корректность, или языковой такт [Электронный ресурс]. URL: http://polbu.ru/terminasova_language/ch29_all.html (дата обращения: 20.09.2015).
  17. Точилов К. Ю. Гламур как эстетический феномен: генезис и исторические модификации: автореф. дисс. … к. филос. наук. М., 2011. 23 с.
  18. Энжел Дж. Ф., Блэкуэлл Р. Д., Миниард П. У. Поведение потребителей. СПб.: ПитерКом, 1999. 768 с.
  19. Cosmopolitan Shopping. 2015. Февраль.
  20. Cosmopolitan Shopping. 2015. Декабрь.
  21. Hsu T. Affordable luxury brands are booming in popularity [Электронный ресурс]. URL: http://articles.latimes.com/2013/ dec/20/business/la-fi-accessible-luxury-20131220 (дата обращения: 07.11.2016).
  22. Instyle. Гид по новогоднему шопингу и подаркам. 2015-2016. Зима.
  23. InStyle. 2015. № 108.
  24. InStyle. 2015. № 112.
  25. Instyle. 2015. № 117.
  26. Instyle. 2015-2016. № 118.
  27. Lamoda. 2014. № 7.
  28. Lamoda. 2014. № 9.
  29. Lamoda. 2016. № 17.

Author information

Natal'ya Sergeevna Solov'eva

Nosov Magnitogorsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2017.

Keywords

  • эвфемизм
  • массовая культура
  • гламур
  • фэшн-журнал
  • коммерческая корректность
  • euphemism
  • mass culture
  • glam
  • fashion magazine
  • commercial correctness

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)