• Original research article
  • March 1, 2017
  • Open access

CHARACTERISTIC GRAMMATICAL FEATURES OF DIRECTIVE SPEECH ACTS (BY THE EXAMPLE OF THE RUSSIAN ADVERTISING TEXTS)

Abstract

The article is devoted to the examination of the Russian advertising texts from the point of view of the theory of speech acts (J. Searle), and in particular such act as “directive”. It has structural and grammatical features due to the specificity of the advertising text, on the one hand, and peculiarities of the Russian language system on the other. The purpose of the study is the identification of these features. As a result of the analysis it is found that the predicate in the form of the imperative had the highest frequency, while the infinitive, impersonal sentences, etiquette forms of politeness, etc. are represented more fragmentary.

References

  1. Валгина Н. С. Синтаксис современного русского языка. М.: Агар, 2000. 416 с.
  2. Воейкова А. А. Промисив как коммуникативный тип предложения в русском и американском рекламном тексте // Вестник Челябинского государственного университета. Филология. Искусствоведение. 2013. Вып. 83. № 29 (320). С. 13-16.
  3. Воейкова А. А. Структурно-функциональные особенности вопросительных предложений (на примере текстов русской рекламы) // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2015. Вып. 6 (159). С. 113-117.
  4. Воейкова А. А. Структурные особенности квеситивных конструкций (на примере англоязычных рекламных текстов) // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2014. Вып. 4 (145). С. 49-53.
  5. Вокруг света. 2014. № 4, 6, 10.
  6. Вокруг света. 2015. № 3, 4, 6, 8, 9.
  7. Глазкова С. Н. Национально-культурная специфика русского директива: автореф. дисс. … д. филол. н. Екатеринбург, 2014. 48 с.
  8. Данилевская Н. В. Речевой механизм воздействия в рекламном слогане (на материале автомобильной рекламы) // Современные проблемы развития науки и технологий. 2015. № 5: в 4-х ч. Ч. 3. С. 21-27.
  9. За рулем. 2015. № 1, 4.
  10. Итоги. 2014. № 3.
  11. Итоги. 2015. № 3.
  12. Коммерсанть Власть. 2015. № 2.
  13. Кудрявцева Н. Б. Теория речевых актов как результат интеграции гуманитарных исследований // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2009. Вып. 553. С. 18-26.
  14. Лившиц Т. Н. Специфика рекламы в прагматическом и лингвистическом аспектах: дисс. … к. филол. н. Таганрог, 1999. 212 с.
  15. Мир ПК. 2014. № 12.
  16. Морис Ч. У. Основание теории знаков // Семиотика: сборник переводов / под ред. Ю. С. Степанова. М.: Радуга, 1982. С. 37-89.
  17. Пирс Ч. С. Избранные философские произведения. М.: Логос, 2000. 412 с.
  18. Психолингвистические проблемы массовой коммуникации / отв. ред. А. А. Леонтьев. М.: Наука, 1974. 148 с.
  19. Серль Дж. Р. Что такое речевой акт // Новое в зарубежной лингвистике. М.: Прогресс, 1986. Вып. 17. Теория речевых актов. С. 151-169.
  20. Скобликова Е. С. Современный русский язык. Синтаксис простого предложения (теоретический курс): учебное пособие. Изд-е 3-е, испр. и доп. М.: Флинта; Наука, 2006. 320 с.
  21. 7 дней. 2014. № 12, 33, 36, 61.
  22. 7 дней. 2015. № 36, 47.
  23. Cosmopolitan. 2014. № 2, 3, 4, 5.
  24. Forbes. 2015. № 3.
  25. Geo. 2014. № 3, 4.
  26. GQ. 2014. № 7, 11.

Author information

Anna Andreevna Voeikova

Bauman Moscow State Technical University (Branch) in Kaluga

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2017.

Keywords

  • прагмалингвистика
  • речевой акт
  • директив
  • рекламный текст
  • «ядро»
  • «периферия»
  • pragmalinguistics
  • speech act
  • directive
  • advertising text
  • “core”
  • “periphery”

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)