• Original research article
  • March 1, 2017
  • Open access

“HIDDEN REEFS” OF USING NEWS MEDIA RESOURCES IN TEACHING FOREIGN LANGUAGES

Abstract

The article deals with the phenomena occurring in the modern media environment (ideologization of media space, trolling, etc.), the language of mass media and the related problem of the choice of news media resources in order to use them for didactic purposes. The paper analyzes the notions actively used in the Russian and English media discourse, and reveals the specificity of their use depending on the ideological orientation of a particular media resource. The author emphasizes the special role of a foreign language teacher in the formation of students’ ideological orientations.

References

  1. Бакулина Ю. Б. Современный образовательный континуум как поликультурное пространство: некоторые подходы к осмыслению понятия // Актуальные задачи педагогики: мат-лы V междунар. науч. конф. (г. Чита, апрель 2014 г.). Чита: Молодой ученый, 2014. С. 91-92.
  2. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ [Электронный ресурс]. М., 2008. 203 с. URL: http://www.ffl.msu.ru/research/publications/dobrosklonskaya/dobrosklonskaya-medialingvistika.pdf (дата обращения: 09.01.2017).
  3. Дускаева Л. Р. Интенциональность медиаречи: онтология и структура // Медиатекст как полиинтенциональная система: сб. ст. / отв. ред. Л. Р. Дускаева, Н. С. Цветова. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2012. С. 10-16.
  4. Малышева Е. Г. Идеологема как лингвокогнитивный феномен: определение и классификация // Политическая лингвистика. Екатеринбург: Изд-во Ур. гос. пед. ун-та, 2009. № 4 (30). С. 32-40.
  5. Полонский А. В. Медиа и их текстовая реальность // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2015. Т. 27. № 18 (215). С. 17-24.
  6. Семенов Д. И., Шушарина Г. А. Сетевой троллинг как вид коммуникативной деятельности // Международный журнал экспериментального образования. 2011. № 8. С. 135-136.
  7. Donath J. S. Identity and Deception in the Virtual Community // Communities in Cyberspace / ed. by P. Kollock & M. Smith. London: Routledge, 1998. P. 29-59.

Author information

Lyudmila Nikolaevna Velikova

Russian Customs Academy, Lyubertsy

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2017.

Keywords

  • образовательный континуум
  • язык СМИ
  • медиаресурс
  • медиапространство
  • медиадискурс
  • медиатекст
  • educational continuum
  • mass media language
  • media resource
  • media space
  • media discourse
  • media text

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)