• Original research article
  • March 1, 2017
  • Open access

FANDOM ONLINE SPACE AS A FORM OF READERS’ COMMUNICATION OF THE MODERN SCHOOLCHILDREN

Abstract

The article examines the problems of influence of educational and entertainment fandom online space on the development of readers’ communication and interest for reading among the modern schoolchildren. The paper presents the results of empiric researches of fandom socio-cultural pedagogical peculiarities, and justifies the necessity to find new ways to attract the modern schoolchildren to reading under the conditions of the XXI century informational culture.

References

  1. Галактионова Т. Г. Тексты «новой природы» и новая грамотность // Педагогика текста: тексты новой природы в образовательном пространстве современной школы: сборник материалов VIII Международной научно-практической конференции. СПб.: ЛЕМА, 2016. С. 13-17.
  2. Мокшина Ю. Л. Образовательные ресурсы текстов новой природы. Фанфикшен как социокультурный и педагогический феномен // Педагогика текста: тексты новой природы в образовательном пространстве современной школы: сборник материалов VIII Международной научно-практической конференции. СПб.: ЛЕМА, 2016. С. 74-77.
  3. Мокшина Ю. Л. Сочинение в жанре фанфикшен как способ формирования коммуникативной компетенции учащихся // Через уроки русского языка и литературы - к гармонизации личности: сборник материалов по итогам межрегионального научно-методического семинара-школы. Барнаул: Алтайский государственный университет, 2015. С. 162-166.
  4. Мокшина Ю. Л. Творческое сочинение (fanfiction) на уроках литературы как ресурс развития мотивации к изучению русского языка // На путях к новой школе. СПб.: Образовательный центр «Участие», 2016. № 3. С. 43-44.
  5. Мокшина Ю. Л. Фанфикшн как социокультурное педагогическое явление и жанр школьного сочинения // Научное мнение. СПб.: Санкт-Петербургский университетский консорциум, 2016. № 15. С. 93-97.
  6. Прасолова К. А. Фанфикшн: литературный феномен конца XX - начала XXI века (творчество поклонников Дж. К. Ролинг): дисс. … к. филол. н. Калининград, 2009. 253 с.
  7. Территория творчества. Фанфикшн - сочинение для тех, кто не хочет расставаться с литературными героями [Электронный ресурс]. URL: http://www.fanterritoriya.com/ (дата обращения: 26.01.2017).
  8. Black R. W. Adolescents and Online Fan Fiction. N. Y.: Peter Lang, 2008. 154 p.
  9. Peary A., Hunley T. Creative Writing Pedagogies for the Twenty-First Century. Illinois: Southern Illinois University Press, 2015. 320 p.

Author information

Yuliya L'vovna Mokshina

Saint Petersburg University

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2017.

Keywords

  • фандом
  • фанфикшн
  • онлайн-пространство
  • читательская коммуникация
  • приобщение к чтению
  • fandom
  • fan-fiction
  • online space
  • readers’ communication
  • attraction to reading

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)