• Original research article
  • April 1, 2017
  • Open access

STUDY OF THE WAYS OF CONDITIONAL RELATIONS EXPRESSION IN SCIENTIFIC TEXTS AS ONE OF THE BASES OF THE METHODOLOGY OF TEACHING THE RUSSIAN ACADEMIC WRITING TO FOREIGN STUDENTS

Abstract

The article is devoted to the analysis of the ways of expressing conditional relations in scientific texts as one of the bases of the methodology of teaching the Russian academic writing to foreign students-philologists. Three typical fragments of the scientific text that require the expression of conditional relations, the hypothesis formulation, the description of the rule, the description of the classification, are revealed. Hidden conditional relations in the texts of hypotheses and rules are highlighted. Methods of organizing educational material and types of exercises for teaching how to express conditional relations are suggested.

References

  1. Ардатова Е. В., Фокин В. И. Защищаем магистерскую диссертацию: пособие по рус. яз. для иностр. студ. СПб.: Златоуст, 2012. 116 с.
  2. Базылев В. Н. Академическое «письмо» (теоретический аспект). М.: Изд-во СГУ, 2014. 159 с.
  3. Варганова О. В. Особенности курсового обучения русскому языку за рубежом на современном этапе: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2010. 23 с.
  4. ГОСТ Р 7.0.11-2011. Система стандартов по информации, библиотечному и издательскому делу. Диссертация и автореферат диссертации: структура и правила оформления. М.: Стандартинформ, 2012. 11 с.
  5. Грекова О. К., Кузьминова Е. А. Обсуждаем, пишем диссертацию и автореферат: учеб. пособие / под ред. О. К. Грековой. Изд-е 3-е, испр. М.: Флинта; Наука, 2014. 296 с.
  6. Ибраева А. Г., Ипполитова Т. В. Академическое письмо: принципы структурирования и написания научного текста. Петропавловск: Изд-во СКГУ им. М. Козыбаева, 2015. 106 с.
  7. Ивин А. А., Никифоров А. Л. Словарь по логике. М.: Владос, 1997. 384 с.
  8. Короткина И. Б. Академическое письмо: процесс, продукт и практика: учеб. пособие. М.: Юрайт, 2015. 295 с.
  9. Лю Цзе. Использование жаргонизмов в заголовках современных российских газетных статей: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2006. 21 с.
  10. Мусатов В. Н. Русский язык. Фонетика. Фонология. Орфоэпия. Графика. Орфография. Изд-е 2-е, стер. М.: Флинта, 2012. 246 с.
  11. Постовалова В. И. Лингвистическая гипотеза в аспекте науковедения // Гипотеза в современной лингвистике / под ред. Ю. С. Степанова. М.: Наука, 1980. С. 14-89.
  12. Розенталь Д. Э., Голуб И. Б., Теленкова М. А. Современный русский язык. Изд-е 11-е. М.: Айрис-пресс, 2010. 448 с.
  13. Степанов Ю. С. Введение // Гипотеза в современной лингвистике / под ред. Ю. С. Степанова. М.: Наука, 1980. С. 3-13.
  14. Тихонова Е. В. Обучение будущих лингвистов устному последовательному переводу на основе анализа дискурса аудио- и видеоматериалов (китайский язык; профиль «Перевод и переводоведение»): автореф. дисс. … к. пед. н. Томск, 2014. 27 с.
  15. Чаплыгина Т. Е. Целевые отношения // Книга о грамматике. Русский язык как иностранный / под ред. А. В. Величко. М.: Изд-во Моск. ун-та, 2009. C. 298-311.
  16. Шибко Н. Л. Общие вопросы методики преподавания русского языка как иностранного: учеб. пособие. СПб.: Златоуст, 2014. 336 с.
  17. Ярская-Смирнова Е. Создание академического текста: учеб. пособие. М.: Вариант, 2013. 156 с.
  18. Oshima A., Hogue A. Introduction to Academic Writing. 3rd edn. Harlow - Essex: Pearson; Longman, 2006. 221 p.
  19. Swales J. M., Feak C. B. Academic Writing for Graduate Students. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press, 2004. 132 p.

Author information

Qian Fang

Saint Petersburg University

About this article

Publication history

  • Published: April 1, 2017.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • методика обучения академическому письму
  • выражение условных отношений
  • научный текст
  • гипотеза
  • правила
  • классификация
  • Russian as foreign language
  • methodology of teaching academic writing
  • expression of conditional relations
  • scientific text
  • hypothesis
  • rules
  • classification

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)