• Original research article
  • May 1, 2017
  • Open access

THE FEATURES OF LANGUAGE PLAY FUNCTIONING IN MILITARY ADVERTISING

Abstract

The article discusses the features of language play functioning in the advertising texts of military orientation. Formulating the definition of language play as a kind of linguistic and creative activity, the author actualizes the importance of the use of techniques of language play in the creation of advertising texts of military orientation and focuses on the insufficiency of the study of this phenomenon. The paper describes various approaches to revealing the functions of language play. Having considered the examples of Russian and American military advertising, the author comes to the conclusion on the legality of the selection of destructive functions, along with well-known functions of language play.

References

  1. «Вежливые люди» как новый образ Российской армии [Электронный ресурс] // РИА Новости. URL: https://ria.ru/ defense_safety/20140516/1007988002.html (дата обращения: 26.01.2017).
  2. Гимн «Вежливым людям» в исполнении Ансамбля Александрова снискал популярность на YouTube [Электронный ресурс] // Взгляд: деловая газета. URL: http://www.vz.ru/news/2014/4/25/684011.html (дата обращения: 26.01.2017).
  3. Земская Е. А., Китайгородская М. В., Розанова Н. Н. Языковая игра // Русская разговорная речь. Фонетика. Морфология. Лексика. Жест. М.: Наука, 1983. С. 172-214.
  4. Ильясова С. В., Амири Л. П. Языковая игра в коммуникативном пространстве СМИ и рекламы. М.: Флинта, 2009. 296 c.
  5. Исаева Л. В. Языковая игра в рекламе: социокультурный аспект // Современные исследования социальных проблем. 2010. № 4.1 (04). С. 606-612.
  6. Курбакова С. Н. Вербальное оформление социального взаимодействия // Ученые записки Российского государственного социального университета. 2013. Т. 2. № 3 (116). С. 10-17.
  7. Курбакова С. Н., Хабаров А. А. Роль пресуппозиций в формулировании высказывания в речи (на материале китайского языка) // Вестник Пятигорского государственного лингвистического университета. 2015. № 4. С. 108-112.
  8. Кучинская Е. А. Рекламный текст в англоязычной военной периодике // Армия и общество. 2011. № 3 (27). С. 66-72.
  9. Леонтьев А. А. Психолингвистика в рекламе // Вопросы психолингвистики. 2006. № 4. С. 7-25.
  10. Лисоченко Л. В., Лисоченко О. В. Языковая игра на газетной полосе (в свете металингвистики и теории коммуникации) // Эстетика и поэтика языкового творчества: межвуз. сб. науч. тр. Таганрог: Изд-во Таганрогского гос. пед. ин-та, 2000. С. 128-140.
  11. Пономарева Г. В. Каламбур как форма реализации языковой игры в англоязычной персуазивной коммуникации в аспекте перевода: автореф. дисс.. к. филол. н. Краснодар, 2009. 23 с.
  12. Пузырёв Д., Левинская А., Опалев С. Минобороны сделает «вежливых людей» брендом [Электронный ресурс] // РБК. URL: http://www.rbc.ru/politics/16/04/2014/57041b4a9a794761c0ce903d (дата обращения: 26.01.2017).
  13. Санников В. З. Русский язык в зеркале языковой игры. М.: Школа «Языки русской культуры», 1999. 544 с.
  14. Сидоров Е. В. Онтология дискурса. М.: ЛКИ, 2008. 228 с.
  15. СМИ: в Минобороны позитивно оценили идею Дня вежливых людей [Электронный ресурс]. URL: http://tass.ru/ politika/1483596 (дата обращения: 26.01.2017).
  16. Туркова К. Словарь перемен. Какими словами и мемами обогатился наш язык после Евромайдана [Электронный ресурс]. URL: http://reporter.vesti-ukr.com/art/y2014/n41/11145-slovar-peremen.html (дата обращения: 26.01.2017).
  17. Хейзинга Й. Homo Ludens. Статьи по истории культуры. М.: Прогресс-Традиция, 1997. 416 с.
  18. Шаховский В. И. Лингвистическая теория эмоций. М.: Гнозис, 2008. 414 с.
  19. Aviation Week & Space Technology. 2015. February 16/March 01. 123 p.
  20. https://en.oxforddictionaries.com/definition/mission (дата обращения: 16.02.2017).

Author information

Irina Aleksandrovna Murog

Military University of the Ministry of Defence of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2017.

Keywords

  • военная реклама
  • рекламный текст
  • языковая игра
  • персуазивные свойства
  • массовая коммуникация
  • military advertising
  • advertising text
  • language game
  • persuasive features
  • mass communication

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)