• Original research article
  • May 1, 2017
  • Open access

ON THE RELATIONSHIP “TEACHER - STUDENT” IN THE PROCESS OF COMMUNICATION

Abstract

In the article the various aspects of communication between a teacher and a student in the educational process are considered, and several classifications of the styles of pedagogical communication are presented. It is emphasized that the knowledge of psychology and the mastering of communication techniques are a necessary condition for the management of the educational process. The authors single out the emotional basis as a characteristic feature of interpersonal relationship, in particular within the framework of the educational process. The issue of pedagogical facilitation is covered in the article as well.

References

  1. Авдеева И. Н. Смысловые установки учителя-фасилитатора: базовое содержание и пути формирования // Мир психологии. 2013. № 3. С. 177-190.
  2. Ананьев Б. Г. Психология студенческого возраста и усвоение знаний // Вестник высшей школы. М., 1972. № 7. С. 17-21.
  3. Буланова-Топоркова М. В. Педагогика и психология высшей школы: учебное пособие. Ростов-на-Дону: Феникс, 2002. 544 с.
  4. Зимняя И. А. Педагогическая психология: учебник для вузов. М.: Логос, 2009. 382 с.
  5. Кан-Калик В. А. Учителю о педагогическом общении. М.: Просвещение, 1987. 254 с.
  6. Кудряшов Б. А., Прусова В. И., Безновская В. В. Преподаватели и студенты: противостояние или сотрудничество? [Электронный ресурс]. URL: http://publikacia.net/archive/2016/1/4/10 (дата обращения: 20.07.2016).
  7. Парыгин В. Д. Основы социально-психологической теории. М.: Мысль, 1971. 347 с.
  8. Райс О. И. Фасилитация как метод интерактивного обучения [Электронный ресурс] // Психология, социология и педагогика. 2014. № 7. URL: http://psychology.snauka.ru/2014/07/3317 (дата обращения: 27.08.2016).
  9. Реан А. А., Бордовская Н. Б., Розум С. И. Психология и педагогика: учебное пособие. СПб.: Питер, 2005. 432 с.
  10. Фасилитатор [Электронный ресурс] // Википедия. URL: http://ru.wikipedia.org/wiki/Фасилитатор (дата обращения: 20.07.2016).

Author information

Tat'yana Anatol'evna Rakhimova

Tomsk State University of Architecture and Building

Lyudmila Petrovna Danilenko

Tomsk State University of Architecture and Building

Yuliya Evgen'evna Kryukova

Tomsk State University of Architecture and Building

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2017.

Keywords

  • педагогическое общение
  • психологические закономерности
  • стили общения
  • фасилитация
  • коммуникативная культура
  • pedagogical communication
  • psychological regularities
  • communication styles
  • facilitation
  • communicative culture

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)