CENSURE: PRAGMALINGUISTIC ANALYSIS
Abstract
This article analyzes the features of the functioning of the verbal act of censure in the oral pedagogical discourse. The object of its evaluation is identified - an action or behaviour, but not student’s personality, as well as the pragmatic conditions of implementation. The methods of performing the evaluative speech act of censure are considered: verbal, interjection and with the help of non-verbal means. The author reveals distinctive features of the evaluative speech act of censure from such evaluative speech acts as criticism, reproach and remark.
References
- Арутюнова Н. Д. Типы языковых значений. Оценка, событие, факт. М.: Наука, 1988. 341 с.
- Бессонова И. В. Речевые акты похвалы и порицания собеседника в диалогическом дискурсе современного немецкого языка: дисс. … к. филол. н. Тамбов, 2003. 178 с.
- Дьячкова И. Г. Похвала и порицание как речевые жанры // Вестник Омского университета. 1998. Вып. 3. С. 55-58.
- Карасик В. И. Характеристики педагогического дискурса // Языковая личность: аспекты лингвистики и лингводидактики: сб. науч. тр. Волгоград: Перемена, 1999. С. 3-18.
- Похвала и порицание [Электронный ресурс]. URL: http://wyrazheniya.ru/poricatelnye-aforizmy-i-poxvala (дата обращения: 11.04.2017).
- Черницына Т. В. Коммуникативные стратегии похвалы и порицания в идиостиле В. М. Шукшина: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2010. 27 с.
- Zillig W. Bewerten. Sprechakttypen der bewertenden Rede. Tubingen, 1982. 190 S.
Author information
About this article
Publication history
- Published: May 1, 2017.
Keywords
- дискурс
- порицание
- оценочный жанр
- перлокутивный эффект
- коммуникативная компетенция
- эмотивы
- экспрессивы
- инвективы
- discourse
- censure
- evaluative genre
- perlocutionary effect
- communicative competence
- emotives
- expressives
- invectives
Copyright
© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC