• Original research article
  • May 1, 2017
  • Open access

CENSURE: PRAGMALINGUISTIC ANALYSIS

Abstract

This article analyzes the features of the functioning of the verbal act of censure in the oral pedagogical discourse. The object of its evaluation is identified - an action or behaviour, but not student’s personality, as well as the pragmatic conditions of implementation. The methods of performing the evaluative speech act of censure are considered: verbal, interjection and with the help of non-verbal means. The author reveals distinctive features of the evaluative speech act of censure from such evaluative speech acts as criticism, reproach and remark.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Типы языковых значений. Оценка, событие, факт. М.: Наука, 1988. 341 с.
  2. Бессонова И. В. Речевые акты похвалы и порицания собеседника в диалогическом дискурсе современного немецкого языка: дисс. … к. филол. н. Тамбов, 2003. 178 с.
  3. Дьячкова И. Г. Похвала и порицание как речевые жанры // Вестник Омского университета. 1998. Вып. 3. С. 55-58.
  4. Карасик В. И. Характеристики педагогического дискурса // Языковая личность: аспекты лингвистики и лингводидактики: сб. науч. тр. Волгоград: Перемена, 1999. С. 3-18.
  5. Похвала и порицание [Электронный ресурс]. URL: http://wyrazheniya.ru/poricatelnye-aforizmy-i-poxvala (дата обращения: 11.04.2017).
  6. Черницына Т. В. Коммуникативные стратегии похвалы и порицания в идиостиле В. М. Шукшина: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2010. 27 с.
  7. Zillig W. Bewerten. Sprechakttypen der bewertenden Rede. Tubingen, 1982. 190 S.

Author information

Mariya Sergeevna Bachurka

Kazakh-German University, Alma-Ata

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2017.

Keywords

  • дискурс
  • порицание
  • оценочный жанр
  • перлокутивный эффект
  • коммуникативная компетенция
  • эмотивы
  • экспрессивы
  • инвективы
  • discourse
  • censure
  • evaluative genre
  • perlocutionary effect
  • communicative competence
  • emotives
  • expressives
  • invectives

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)