• Original research article
  • May 1, 2017
  • Open access

USING “GOLDEN SECTION LAW” AT VISUAL ART AND WRITTEN SPEECH LESSONS

Abstract

The article examines the possibility of using “golden section law” and related notions at visual art and written speech lessons for junior secondary school pupils. The authors introduce the algorithms for perspective image analysis, for verbal description-interpretation of an artistic canvas. Considering the requirements of the Federal State Educational Standard of Primary General Education for organizational forms of teaching the paper proposes the scheme of written speech lesson devoted to compositions-picture descriptions.

References

  1. Безденежных Н. В. Изложения, сочинения, мини-эссе для начальной школы. Ростов-на-Дону: Феникс, 2013. 285 с.
  2. Золотое сечение [Электронный ресурс] // Эрудиция: Российская электронная библиотека. URL: http://www.erudition.ru/ referat/printref/id.25506_1.html (дата обращения: 30.03.2017).
  3. Карпов И. П. Словарь авторологических терминов (учебно-методический вариант): книга для учителей, студентов, преподавателей, аспирантов. Йошкар-Ола: Марийский гос. ун-т, 2012. 212 с.
  4. Миронов А. В. Как построить урок в соответствии с ФГОС. Волгоград: Учитель, 2015. 174 с.
  5. Основы композиции [Электронный ресурс] // Живопись. Классики и Современники. URL: http://www.artgorizont. com/articles.php?id_article=256 (дата обращения: 30.03.2017).
  6. Художественно-педагогический словарь / сост. Н. К. Шабанов, О. П. Шабанова, М. С. Тарасова, Т. Д. Пронина. М.: Академический проект; Трикста, 2005. 480 с.

Author information

Svetlana Ivanovna Grakhova

Naberezhnye Chelny State Pedagogical University

Nailya Akhatovna Pavlova

Naberezhnye Chelny State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2017.

Keywords

  • закон золотого сечения
  • перспективные изображения
  • сочинение-описание
  • анализ картины
  • структура урока
  • “golden section law”
  • perspective images
  • composition- description
  • picture analysis
  • lesson structure

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)