• Original research article
  • May 1, 2017
  • Open access

THE PECULIARITIES OF WORK ON SYNTACTIC SYNONYMS AS A MEANS OF SPEECH DEVELOPMENT OF DAGESTAN STUDENTS

Abstract

The article discusses the peculiarities of the work on syntactic synonyms as a means of development of Dagestan students’ speech. It is noted that the study of the syntactic synonyms should be based on the special exercises, contributing to the development of oral and written speech of students. The author describes the different cases of replacing the sentence by a syntactic synonym.

References

  1. Караева С. А. Формирование и развитие русской связной речи учащихся начальных классов кумыкской школы с использованием средств наглядности: дисс. … к. пед. н. М., 2005. 161 с.
  2. Магомедов Г. И. Изучение в лезгинских школах синтаксических связей слов в русском языке. Махачкала: Дагучпедгиз, 1993. 100 с.
  3. Солганик И. Я. Синтаксическая стилистика. М.: Высшая школа, 1973. 206 с.
  4. Теория и практика обучения русскому языку / под ред. Р. Б. Сабаткоева. М.: Академия, 2005. 320 с.
  5. Токтарова Н. К. Коммуникативные типы высказывания в кумыкском языке: монография. Махачкала: ИПЦ ДГУ, 2011. 256 с.
  6. Токтарова Н. К. Методика изучения причастия // Методика русского языка в дагестанской национальной школе / под ред. Г. И. Магомедова. Махачкала: Изд-во НИИ педагогики, 2004. С. 292-309.

Author information

Naima Kamalovna Toktarova

Dagestan State University of National Economy, Makhachkala

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2017.

Keywords

  • синтаксическая синонимия
  • синтаксические синонимы
  • синтаксические конструкции
  • сложноподчиненные предложения с придаточным определительным
  • причастный оборот
  • syntactic synonymy
  • syntactic synonyms
  • syntactic constructions
  • complex sentences with attributive clause
  • participial

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)