• Original research article
  • May 1, 2017
  • Open access

INTEGRATED LESSON IN THE SYSTEM OF FORMATION OF SCHOOLCHILDREN’S INTEGRAL WORLDVIEW

Abstract

The article is devoted to the issues of integration of school subjects in the system of solving problems connected with the formation of schoolchildren’s integral worldview. The methodological techniques of integration of the Russian language, literature, and biology at the lesson in the 6th grade are presented and illustrated. On the basis of the experimental data, it is shown that with the help of the integrated method of solving common tasks, the capabilities of each individual subject are actualized, the selection of optimal, and the most effective means of achieving the goals of education and upbringing is made.

References

  1. Апресян Ю. Д. Модель «Смысл ↔ Текст» на современном этапе: теория и приложения // Фонетика и нефонетика. К 70-летию Сандро В. Кодзасова. М.: Языки славянских культур, 2008. С. 87-103.
  2. Валицкая А. П. Метаметодический подход: конфликт интерпретаций // Метаметодика как перспективное направление развития частных методик: материалы Второй всероссийской научно-практической конференции (1-2 декабря 2004 г.). СПб., 2005. С. 3-8.
  3. Значение слова «цветок» [Электронный ресурс]. URL: http://ozhegov.textologia.ru/definit/cvetok/?q=742&n=180150 (дата обращения: 17.03.2017).
  4. Интегрированный урок русского языка и биологии по теме «Прекрасное вокруг нас» [Электронный ресурс]. URL: http://festival.1september.ru/articles/609190/ (дата обращения: 16.03.2017).
  5. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. М.: Наука, 1987. 262 с.
  6. Касевич В. Б. Буддизм. Картина мира. Язык. СПб.: Петербургское востоковедение, 1996. 288 с.
  7. Концепция школьного филологического образования: русский язык и литература. Проект [Электронный ресурс]. URL: http://uchitel-slovesnik.ru/data/uploads/conception/conception.pdf (дата обращения: 10.03.2017).
  8. Подласый И. П. Педагогика: 100 вопросов - 100 ответов: учеб. пособие для вузов. М.: ВЛАДОС-пресс, 2004. 365 с.
  9. Розов Н. С. Ценности в проблемном мире: философские основания и социальные приложения конструктивной аксиологии [Электронный ресурс]. URL: http://filosof.historic.ru/books/item/f00/s01/z0001097/st000.shtml (дата обращения 30.03.2017).
  10. Романова В. Н. Интеграция уроков русского языка и литературы как реализация системно-деятельностного подхода в обучении // Филологическое образование в современной школе и новые стандарты обучения. М., 2014. С. 96-97.
  11. Суворова Е. П., Воюшина М. П., Купирова Е. А. Формирование интеллектуально-речевой и читательской культуры школьников: междисциплинарный подход: научно-методическое пособие. СПб.: ООО «Книжный Дом», 2008. 248 с.
  12. Тургенев И. С. Накануне; Отцы и дети: Романы. Степной король Лир: Повесть. Л.:Худож. лит., 1985. 368 с.

Author information

Tat'yana Nikolaevna Truntseva

Academy of Public Administration, Moscow

Vera Nikolaevna Romanova

Municipal Budgetary General Education Institution “General Secondary School № 21”, Sergiev Posad

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2017.

Keywords

  • интеграция
  • межпредметные связи
  • интегрированный урок
  • научная картина мира
  • художественная картина мира
  • универсальные категории
  • integration
  • inter-disciplinary relations
  • integrated lesson
  • scientific worldview
  • artistic worldview
  • universal categories

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)