• Original research article
  • June 1, 2017
  • Open access

THE IMPLEMENTATION OF INTERACTIVE TECHNOLOGIES IN OCCUPATIONAL GUIDANCE WORK BY THE EXAMPLE OF TECHNOLOGICAL INSTITUTE OF SERVICE (BRANCH) OF DON STATE TECHNICAL UNIVERSITY

Abstract

The article summarizes the experience of organization of occupational guidance activities at Technological Institute of Service (Branch) of Don State Technical University for 2015-2016 academic year. The main mechanisms of occupational guidance work are described, the tasks for its optimization are grounded, and the methodology of the interactive technologies of vocational guidance being realized is revealed. Quantitative and qualitative indicators of the survey of the participants of the events have made it possible to evaluate their efficiency, to coordinate the occupational guidance work and to increase the number of potential entrants of a higher education establishment.

References

  1. Гринева С. В. Интерактивные приемы обучения и воспитания правовой культуры студентов ТИС (филиала) ДГТУ в г. Ставрополе // Инновационные направления развития в образовании, экономике, технике и технологиях: сб. ст.: в 2-х ч. Ставрополь: Изд-во Ставролит, 2016. Ч. 1. С. 279-281.
  2. Левашева Ю. Основные направления и инструменты профориентации. Почему учреждения СПО должны являться звеном профориентационной системы? [Электронный ресурс]. URL: https://educationmanagers.ru/materialy/proforientaciya_ i_professional_noe_obrazovanie/osnovnye_napravleniya_i_instrumenty_proforientacii/ (дата обращения: 22.04.2017).
  3. Макаренко И. П. Воспитательно-образовательные технологии формирования конкурентоспособной личности будущего специалиста // Научный вестник государственного автономного образовательного учреждения высшего профессионального образования «Невинномысский государственный гуманитарно-технический институт». Невинномысск: Невинномысский государственный гуманитарно-технический институт, 2015. Т. 3. С. 47-50.
  4. Малин С. В., Поляруш А. А. Активизирующие технологии профориентационной работы со старшеклассниками в современной школе [Электронный ресурс] // Теория и практика общественного развития. 2010. № 4. URL: http://cyberleninka. ru/article/n/aktiviziruyuschie-tehnologii-proforientatsionnoy-raboty-so-starsheklassnikami-v-sovremennoy-shkole (дата обращения: 22.04.2017).
  5. Проект «Профессиональное самоопределение» [Электронный ресурс]. URL: http://mmc74212.narod.ru/MOU_ MUK/proektprs.doc (дата обращения: 22.04.2017).
  6. «Профессиональная школа в сфере связи и инфокоммуникаций», как модель инновационной системы сопровождения карьеры студентов СибГУТИ [Электронный ресурс]. URL: http://microbik.ru/dostc/ «Профессиональная+школа+в+сфере+связи+и+инфокоммуникаций»%2C+как+модель+инновационной+системы+сопровождения+ карьеры+студентов+Сибгутиc/main.html (дата обращения: 22.04.2017).
  7. Семененкова Т. М. Педагогический проект «Профессиональная ориентация, как средство профессионального самоопределения учащихся» [Электронный ресурс]. URL: https://educontest.net/ru/103601/педагогический-проект-профессионал/ (дата обращения: 22.04.2017).

Author information

Svetlana Vladimirovna Grineva

Technological Institute of Service (Branch) of Don State Technical University

About this article

Publication history

  • Published: June 1, 2017.

Keywords

  • профессиональная ориентация
  • самоопределение
  • профессиональное просвещение
  • интерактивные технологии
  • профессиональный выбор
  • occupational guidance
  • self-determination
  • occupational enlightenment
  • interactive technologies
  • occupational choice

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)