• Original research article
  • June 1, 2017
  • Open access

THE ROLE OF EMOTIONAL COMPETENCE IN TEACHING A FOREIGN LANGUAGE IN NON-LINGUISTIC INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION

Abstract

The article discusses the notion of emotional competence. Its role in teaching a foreign language in non-linguistic institution of higher education is determined. The author emphasizes the connection between emotional intelligence and emotional competence. The examples of exercises for the formation of the components of emotional competence among students are given. The paper focuses on the fact that the high level of development of emotional competence among students has a positive effect on the efficiency of the learning process.

References

  1. Насонова О. О. Зависимость успешности овладения и усвоения материала на уроках иностранного языка от типа темперамента учащихся // Стратегии и тенденции современного образования: сборник материалов II Международной научной конференции. Ставрополь: Изд. центр научного знания «Логос», 2015. № 2. С. 20-24.
  2. Пономарева Т. А. Пути преодоления языкового барьера при изучении немецкого языка // Достижения науки - агропромышленному производству: материалы L Международной научно-технической конференции: в 7-ми ч. Челябинск: ЧГАА, 2011. Ч. 2. С. 125-129.
  3. Ригина Н. А. Формирование грамматической компетенции как одно из условий успешного осуществления межкультурной коммуникации // Достижения науки - агропромышленному производству: материалы LV Международной научно-технической конференции: в 4-х ч. Челябинск: Южно-Уральский ГАУ, 2016. Ч. 1. С. 326-329.
  4. Сущность понятия и основные теории эмоционального интеллекта [Электронный ресурс]. URL: http://www.psixologiya. org/socialnaya/emocionalnyi-intellect/1673 (дата обращения: 29.03.2017).
  5. Федеральные государственные образовательные стандарты по направлениям бакалавриата [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/fgosvo/92/91/4 (дата обращения: 29.03.2017).
  6. Французова О. Е. Эмоциональная компетентность личности как предмет исследования // Гаудеамус: психолого-педагогический журнал. Тамбов: ТГУ им. Г. Р. Державина, 2016. Т. 15. № 3. С. 114-117.
  7. Халупо О. И. Иностранный язык как средство формирования коммуникативной культуры: монография. Челябинск: МАДИ, 2008. 102 с.
  8. Шумакова И. С. Роль эмоций в профессиональной деятельности педагога при обучении иностранному языку в вузе // Перспективы развития науки и образования: сборник научных трудов по материалам XV международной научно-практической конференции / под общ. ред. А. В. Туголукова. М.: ИП Туголуков А. В., 2017. С. 26-29.
  9. Salovey P., Mayer D. Emotional Intelligence // Imagination, Cognition and Personality. 1990. Vol. 9. P. 185-211.

Author information

Natal'ya Aleksandrovna Rigina

South Ural State Agrarian University

About this article

Publication history

  • Published: June 1, 2017.

Keywords

  • эмоциональная компетенция
  • эмоциональный интеллект
  • компоненты эмоциональной компетенции
  • самосознание
  • самоконтроль
  • эмпатия
  • коммуникабельность
  • emotional competence
  • emotional intelligence
  • components of emotional competence
  • self-awareness
  • self-control
  • empathy
  • social skills

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)