• Original research article
  • June 1, 2017
  • Open access

VERBAL AND NON-VERBAL MEANS OF META-COMMUNICATION FORMATION IN THE DISCOURSE OF THE TELECAST “OBSERVER” («НАБЛЮДАТЕЛЬ»)

Abstract

The article is devoted to the peculiarities of interaction between the TV host and the audience in the discourse of the telecast “Observer” (“Russia - Culture” TV channel) in the conditions of a bi-directional communication situation: with interlocutors in the studio (level of interpersonal communication) and with televiewers (meta-communicative level). The author marks a special role of the journalist, because it depends on his skills and intentions whether the viewers’ interest in the topic of the telecast and telecast as a whole will be formed. In this regard, authors’ verbal structures are examined in detail, as well as non-verbal means that TV host Andrei Maximov uses to organize meta-communication in the discourse of the telecast “Observer”.

References

  1. Вежбицка А. Метатекст в тексте // Новое в зарубежной лингвистике. М.: Прогресс, 1978. Вып. VIII. Лингвистика текста. С. 402-421.
  2. Гилёва А. А. Метатекст как отражение рефлексии автора в мемуарной прозе // Вестник Челябинского государственного университета. 2013. № 2 (293). Филология. Искусствоведение. Вып. 74. С. 76-80.
  3. Гоноцкая Н. В. Связи: философское исследование взаимопонимания. М.: Издательство ЛКИ, 2013. 160 с.
  4. Грабовская И. В. Теоретические основания изучения метакоммуникативных вопросов в англоязычном диалогическом дискурсе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 7 (25): в 2-х ч. Ч. II. С. 78-82.
  5. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. М.: Издательство ЛКИ, 2008. 288 с.
  6. Кодола Н. В. Интервью: методика обучения. Практические советы. М.: Аспект Пресс, 2012. 174 с.
  7. Конецкая В. П. Социология коммуникации. М.: Международный университет бизнеса и управления, 1997. 304 с.
  8. Москвин В. П. Риторика и теория коммуникации: виды, стили и тактики речевого общения. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2014. 222 с.
  9. Распопова С. С. Автор мультимедийного текста // Вестник Челябинского государственного университета. 2012. № 13 (267). Филология. Искусствоведение. Вып. 65. С. 100-102.
  10. Синельникова Л. Н. Специфика адресант-адресатных отношений в масс-медийном дискурсе // Ученые записки Таврического национального университета им. В. И. Вернадского. Серия «Филология. Социальная коммуникация». 2008. Т. 21 (60). № 1. С. 140-153.
  11. Урунова Р. Д. О способах авторизации современного газетного текста // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. 2015. № 3 (33): в 2-х ч. Ч. 2. С. 263-266.
  12. Шаймиев В. А. Так метатекст или метадискурс? // Вестник Башкирского университета. 2012. Т. 17. № 1 (1). С. 563-565.

Author information

Irina Nikolaevna Kazakova

Ulyanovsk State University

About this article

Publication history

  • Published: June 1, 2017.

Keywords

  • телевизионный дискурс
  • массовая коммуникация
  • метакоммуникация
  • речевые структуры
  • невербальные средства коммуникации
  • телеведущий А. Максимов
  • передача «Наблюдатель»
  • television discourse
  • mass communication
  • meta-communication
  • speech structures
  • non-verbal means of communication
  • TV host A. Maksimov
  • telecast “Observer”

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)