SPECIFICITY OF LANGUAGE GAME REALIZATION IN A. T. AVERCHENKO’S WORKS
Abstract
The article examines functional peculiarities of language game, the role of pun as one of the means to create comical effect in a literary work. The paper concludes that the choice of linguistic means is determined by author’s viewpoint and semantics, syntactics and pragmatics are the key fields of linguistics in studying humour.
References
- Аверченко А. Т. Веселые устрицы. М.: АСТ, 2010. 474 с.
- Аверченко А. Т. Чудеса в решете. М.: ЭКСМО, 1999. 448 с.
- Александрова Е. М. Паронимия как основа языковой игры в русских, английских и французских анекдотах // I Международные российско-французские чтения: материалы научно-практической конференции. Казань, 2010. С. 49-50.
- Белокурова С. П. Словарь литературоведческих терминов. СПб.: Паритет, 2005. 320 с.
- Земская Е. А., Китайгородская М. В., Розанова Н. Н. Языковая игра. Русская разговорная речь. М.: Наука, 1983. 239 с.
- Норман Б. Ю. Игра на гранях языка. М.: Флинта, 2006. 342 с.
- Пропп В. Я. Исторические корни волшебной сказки. М.: Лабиринт, 2002. 274 с.
- Ушаков Д. Н. Большой толковый словарь современного русского языка. М.: Альта-Принт, 2008. 1239 с.
- Ходакова Е. П. Каламбур // Русский язык: энциклопедия / гл. ред. Ю. Н. Караулов. М.: Дрофа, 2003. С. 174-175.
Author information
About this article
Publication history
- Published: June 1, 2017.
Keywords
- интерпретация
- подтекстная информация
- каламбур
- устойчивый оборот
- комизм
- языковая игра
- семантика
- языковые единицы
- interpretation
- subtext information
- pun
- stable expression
- comicality
- language game
- semantics
- linguistic units
Copyright
© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC