• Original research article
  • July 1, 2017
  • Open access

INTERACTIVE METHODS AND TECHNIQUES OF TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE

Abstract

The use of modern interactive teaching methods is a prerequisite to improving the process of teaching Russian as a foreign language in accordance with modern educational standards. The article presents some interactive methods and techniques, contributing to the development of communicative competence of foreign students. Special attention is paid to the role play, the creation of speech situations, project method, Position - Substantiation - Example - Result formula, as well as methodological techniques such as jigsaw, snowball, “Guess the word”, etc.

References

  1. Батраева О. М. Игровые технологии как средство активизации учебного процесса при формировании коммуникативной и социокультурной компетенций // Теория и практика образования в современном мире: материалы междунар. науч. конф. (г. Санкт-Петербург, февраль 2012 г.) / под ред. Г. Д. Ахметовой. СПб.: Реноме, 2012. С. 311-314.
  2. Лебединский С. И., Гербик Л. Ф. Методика преподавания русского языка как иностранного: учебное пособие. Мн., 2011. 309 с.
  3. Тарасенко О. С. Организация интерактивного обучения в юридических вузах (пример методической разработки ролевой игры «Туристическая полиция») // Актуальные проблемы методики преподавания русского языка как иностранного: материалы II междунар. науч.-практ. конф. Уфа, 2016. С. 144-149.

Author information

Lena Rifkhatovna Bakirova

Ufa Law Institute of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Published: July 1, 2017.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • коммуникативная компетенция
  • интерактивные методы
  • приемы
  • ролевая игра
  • речевая ситуация
  • Russian as foreign language
  • communicative competence
  • interactive methods
  • techniques
  • role playing
  • speech situation

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)