WAYS OF LEARNING INTERCULTURAL NON-VERBAL COMMUNICATION BY STUDENTS STUDYING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE
Abstract
Successful socialization of foreign students-specialists in Russian Philology involves the mastery of intercultural communicative competence in general and its part - nonverbal component. Deep understanding of the meaning of the utterance in the process of direct “live” communication is possible only in the analysis of complex means of communication. The article describes some pedagogical techniques that enable students to obtain the skills of non-verbal communication in Russian communicative environment.
References
- Григорьева С. А., Григорьев Н. В., Крейдлин Г. Е. Словарь языка русских жестов. М. - Вена: Языки русской культуры; Венский славистический альманах, 2001. 256 с.
- Крейдлин Г. Е. Невербальная семиотика. Язык тела и естественный язык. М.: Новое литературное обозрение, 2002. 582 c.
- Круглякова Г. В. Формирование профессиональной информационно-коммуникативной компетенции студентов-филологов средствами иностранного языка // Вестник Волжского университета им. В. Н. Татищева. 2013. № 4 (14). Т. 2. С. 110-117.
- Пугачёв И. А. Формирование межкультурной компетенции: невербальное коммуникативное поведение // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Вопросы образования. Языки и специальность». 2014. № 1. С. 53-59.
- Стернин И. А. Понятие коммуникативного поведения и проблемы его исследования [Электронный ресурс]. URL: http://commbehavior.narod.ru/RusFin/RusFin2000/Sternin1.htm (дата обращения: 28.04.2017).
Author information
About this article
Publication history
- Published: July 1, 2017.
Keywords
- русский язык как иностранный
- межкультурная невербальная коммуникация
- коммуникативная компетентность
- методическая система
- невербальные средства общения
- принципы обучения
- технологии обучения
- Russian as foreign language
- intercultural non-verbal communication
- communicative competence
- methodical system
- non-verbal means of communication
- principles of learning
- learning technology
Copyright
© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC