• Original research article
  • September 1, 2017
  • Open access

FUNCTIONING OF PHRASEOLOGICAL UNITS ON PAGES OF NEWSPAPERS OF THE SOUTH OF BASHKORTOSTAN

Abstract

The article is devoted to the problem of an aspect analysis of the language of modern regional journalism: the emphasis is on the study and description of the functioning of phraseological units in the newspapers of the south of Bashkortostan (“Voskhod”, Ishimbay, “Vybor”, Salavat, “Sterlitamakskii rabochii”, Sterlitamak). Analytically the authors confirm the prevailing opinion in the linguistic science about the high frequency of using phraseological units in the journalistic texts of modern mass media, especially in headlines.

References

  1. Милованова С. О. Газетный заголовок как средство актуализации смысла // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2010. № 1. С. 368-372.
  2. Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь русского языка: 80000 слов и фразеологических выражений. М.: Азбуковник, 1999. 944 с.
  3. Официальный сайт общественно-политической газеты «Восход» [Электронный ресурс]. URL: http://voshod-news.ru (дата обращения: 13.07.2017).
  4. Официальный сайт общественно-политической газеты «Выбор» [Электронный ресурс]. URL: http://sgvibor. wixsite.com/newsvibor (дата обращения: 13.07.2017).
  5. Официальный сайт общественно-политической газеты «Стерлитамакский рабочий» [Электронный ресурс]. URL: http://srgazeta.ru (дата обращения: 13.07.2017).
  6. У Тин. Употребление фразеологизма в современном газетном заголовке // Молодой ученый. 2016. № 9. С. 1294-1297.
  7. Федоров А. И. Фразеологический словарь русского литературного языка. М.: Астрель; АСТ, 2008. 828 с.

Author information

Svetlana Vinerovna Minibaeva

Bashkir State University (Branch) in Sterlitamak

Mariya Nikolaevna Korottsova

Bashkir State University (Branch) in Sterlitamak

About this article

Publication history

  • Published: September 1, 2017.

Keywords

  • массмедиа
  • язык СМИ
  • публицистический стиль
  • фразеологизм
  • региональная газета
  • заголовочный текст
  • mass media
  • language of mass media
  • journalistic style
  • phraseological unit
  • regional newspaper
  • headline text

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)