• Original research article
  • September 1, 2017
  • Open access

TRAJECTORY OF SEARCH (RAINER MARIA RILKE)

Abstract

Rainer Maria Rilke began with things simple enough and as a particularly lyric poet. The flowering of his early works was in many respects consonant with what we usually correlate with the poetics of the “silver age”. In the late 1890s he significantly complicates the imagery and general structure of the poetic thought, developing a characteristic for romantics situation of discord with the world. In search of life support, the poet associated much with Russia. The final rise of the genius of Rilke refers to the beginning of the 1920s, when he comes to that phase of his creative evolution, which can be designated by the term “last clarity”. A deep comprehension of the essence of the human personality and the world around it was at the heart of his artistic heritage. Rilke’s poetry is full of a premonition and then a statement of the upheavals and huge changes on the threshold of the XX century.

References

  1. Адмони В. Г. Поэзия Райнера Марии Рильке // Вопросы литературы. 1962. № 12. С. 138-158.
  2. Азадовский K. M. «Россия была главным событием..» // Рильке и Россия: письма, дневники, воспоминания, стихи. СПб.: Издательство Ивана Лимбам, 2003. С. 5-117.
  3. Березина А. Г. Поэзия и проза молодого Рильке. Л.: Издательство Ленинградского университета, 1985. 184 с.
  4. Букреева Л. Л., Береснев С. Д. Об адекватности художественного образа в оригинале и переводе (на материале стихотворения Р. М. Рильке “Abschied” и его перевода на русский язык) // Научные доклады высшей школы. Филологические науки. М., 1986. № 2. С. 60-65.
  5. Демченко А. И. Мировая художественная культура как системное целое. М.: Высшая школа, 2010. 528 с.
  6. Демченко А. И. «Серебряный век». Саратов: Pan-Art, 2011. 68 с.
  7. Дрожжин С. Д. Современный германский поэт Райнер Рильке (из записок и воспоминаний) // Путь. 1913. Вып. XII. С. 47-64.
  8. Ерёмин В. Н. Сто великих поэтов. М.: Вече, 2005. 452 с.
  9. Журавлева Е. И. Языковые средства создания образности поэтического текста. Сенсорные образы и их значение (на материале стихотворения P. M. Рильке “Spanische Tänzerin”) // Проблемы культуры, языка, воспитания. Архангельск, 1996. Вып. 2. С. 143-150.
  10. Засеева Г. М. Лексико-семантические средства создания связности поэтического текста (на материале «Дуинских элегий» Р. М. Рильке) / Северо-Осетинский государственный университет им. К. Л. Хетагурова. Владикавказ: Изд-во СОГУ, 2003. 203 с.
  11. Иванова Е. Л. Лирический цикл как форма «Часослова» // Вопросы филологии. СПб.: Нестор, 2006. № 12. С. 92-104.
  12. История немецкой литературы: в 4-х т. М.: Наука, 1968. Т. 4. 614 с.
  13. Калюжная Л. С. Сто великих писателей. М.: Вече, 2004. 532 с.
  14. Лысенкова Е. Л. Эволюция поэтического языка P. M. Рильке и проблемы её отражения в русских переводах: автореф. дисс.. к. филол. н. Магадан, 1997. 28 с.
  15. Медведев А. А. «И эон с эоном говорит»: диалог Р. М. Рильке и Лермонтова в «большом времени» // Литературоведческий журнал. 2014. № 35. С. 89-106.
  16. Небесная арка: Марина Цветаева и Райнер Мария Рильке. СПб.: Эгида, 1999. 397 с.
  17. Пахомова И. В. Москва Райнера Марии Рильке // Культура - искусство - образование: сб. науч. ст. / сост. Е. Ф. Петровский. М., 1998. С. 52-53.
  18. Пигина Н. В. Апеллятивность в цикле P. M. Рильке «Сонеты к Орфею» // Иностранные языки: Герценовские чтения. СПб., 1999. С. 91-92.
  19. Райнер Мария Рильке и Александр Бенуа. СПб.: Эгида, 2001. 267 с.
  20. Рудницкий М. Л. Русские мотивы в «Книге Часов» Рильке // Вопросы литературы. 1968. № 7. С. 135-149.
  21. Хольтхузен Г. Э. Райнер Мария Рильке, сам свидетельствующий о себе и о своей жизни. Челябинск: Урал LTD, 1998. 394 с.

Author information

Aleksandr Ivanovich Demchenko

Saratov State Conservatoire

About this article

Publication history

  • Published: September 1, 2017.

Keywords

  • Райнер Мария Рильке
  • созвучность раннего творчества поэтике «серебряного века»
  • усложнение образности и художественного мышления с конца 1890-х годов
  • завершающий взлёт начала 1920-х годов с выходом к «последней ясности»
  • глубинное постижение сущности человеческой личности и окружающего её мира
  • констатация потрясений на пороге ХХ столетия
  • Rainer Maria Rilke
  • consonance of early works with poetics of the “silver age”
  • complexity of figurativeness and artistic thinking since the late of the 1890s
  • final rise of the beginning of the 1920s with the following “last clarity”
  • deep comprehension of human personality’s essence and the world around it
  • statement of upheavals at the turn of the XX century

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)