• Original research article
  • September 1, 2017
  • Open access

AUTHOR’S CONCEPTION OF TIME AND HISTORY AND ITS IMPLEMENTATION IN PETER ACKROYD’S “ANTIQUE” NOVELS

Abstract

Peter Ackroyd, working in the context of the genre of historiographic novel, develops his own view on history, creates his own conception of time, which becomes an integral part of his novels, including “The Plato Papers” (1999) and “The Fall of Troy” (2005), conditionally named “antique”, since this historical period, the individuals and images associated with it are plot- and meaning-forming in these works. The author states that Peter Ackroyd adheres to a postmodern approach to the depiction of history, according to which it is impossible to represent the past objectively, since history is a set of texts, each of which anyone can interpret in his own way. The author denies the linear conception of the flow of time: for him, the past, the present and the future co-exist and influence one another; the plots that took place in the past are repeated in the present. Thus, embodying the conceptions inherent in the aesthetics of postmodernism, Peter Ackroyd enriches them with his own vision of the worldview, man, history.

References

  1. Акройд П. Дом доктора Ди / пер. В. Бабкова. М.: Иностранка; Б.С.Г.-пресс, 2000. 400 с.
  2. Акройд П. Падение Трои / пер. с англ. В. Кулагиной-Ярцевой. М.: Издательство Ольги Морозовой, 2012. 304 с.
  3. Акройд П. Повесть о Платоне / пер. с англ. Л. Мотылева. М.: Астрель, 2010. 222 с.
  4. Барашковская Ю. А. Литературная традиция в понимании Питера Акройда (роман «Чаттертон») // От Возрождения до постмодернизма: сб. аспирант. ст. по истории зарубеж. лит. / Моск. гос. ун-т им. М. В. Ломоносова; отв. ред. В. М. Толмачев. М.: МАКС пресс, 2005. С. 110-119.
  5. Питер Акройд: «Не верю в утрату доминирующего положения английской культуры» [Электронный ресурс]. URL: http://www.chaskor.ru/p.php?id=6626 (дата обращения: 01.06.2017).
  6. Пономаренко Ю. В. Роль литературной традиции в английском романе второй половины ХХ века // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М. А. Шолохова. Серия «Филологические науки». 2011. № 2. С. 27-32.
  7. Райнеке Ю. С. Исторический роман постмодернизма и традиции жанра (Великобритания, Германия, Австрия): дисс.. к. филол. н. М., 2002. 211 c.
  8. Струков В. В. Художественное своеобразие романов Питера Акройда (к проблеме британского постмодернизма). Воронеж: Полиграф, 2000. 182 с.
  9. Тер-Минасова С. Г. Война и мир языков и культур [Электронный ресурс]. URL: http://regionalstudies.ru/publication/ monograph/war.html (дата обращения: 01.06.2017).
  10. Шубина А. В. Биография города как новый тип исторического повествования (Питер Акройд «Лондон: Биография») // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009. № 96. С. 228-231.

Author information

Elena Dmitrievna Nushtaeva

Moscow State University of Education

About this article

Publication history

  • Published: September 1, 2017.

Keywords

  • постмодернизм
  • Питер Акройд
  • историографический роман
  • концепция истории
  • миф о пяти веках
  • линейное время
  • postmodernism
  • Peter Ackroyd
  • historiographic novel
  • conception of history
  • myth about five centuries
  • linear time

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)