• Original research article
  • September 1, 2017
  • Open access

DEVELOPMENT AND FUNCTIONING OF EDUCATIONAL CLUSTER IN THE PROCESS OF CONTINUOUS LINGUISTIC EDUCATION (BY THE EXAMPLE OF TEACHING THE CHINESE LANGUAGE)

Abstract

The article examines the problem of finding optimal methodological approaches securing the efficiency and effectiveness of continuous linguistic education. The researcher justifies the necessity to use cluster approach to develop and maintain integrated systems of teaching. Analysis and conclusions proposed by the author are aimed to improve the methodology for studying innovative processes in education.

References

  1. Кирпичникова А. В. Развитие компетенций в сфере местного самоуправления у студентов на основе кластерного подхода: автореф. дисс.. к. пед. н. СПб., 2014. 22 с.
  2. Ларионова Н. А. Кластерный подход в управлении конкурентоспособностью региона // TERRA ECONOMICUS. 2007. № 1. С. 180-183.
  3. Руднева П. С. Кластер как структурный институт конкурентоспособности экономики // Вестник Томского государственного университета. 2013. № 4. С. 23-29.
  4. Савченко Т. Н. Применение методов кластерного анализа для обработки данных психологических исследований // Экспериментальная психология. 2015. № 1. С. 67-86.
  5. Смирнов А. В. Теоретические подходы к образовательным кластерам в системе профессионального образования [Электронный ресурс]. URL: http://psychology.snauka.ru/2012/12/1456 (дата обращения: 23.03.2017).
  6. Талалаева Е. В. Кластерный подход в обучении математике // Вестник Московского государственного областного университета. Серия 2. Педагогика. 2012. № 4. С. 114-120.
  7. Чистобаева А. Ю. Организация коллективно-распределенной педагогической деятельности как необходимое условие формирования компетенций в сфере профессионального общения будущих педагогов [Электронный ресурс]. URL: http://www.science-education.ru/article/view?id=25029 (дата обращения: 03.05.2017).
  8. Шамова Т. И. Кластерная организационная технология в развитии и саморазвитии участников образовательного процесса // Теория и практика реализации компетентностного подхода в управлении развитием субъектов образовательного процесса: сб. статей. 2008. № 3. С. 15-25.
  9. Fiaz M. An Empirical Study of University-Industry R&D Collaboration in China: Implications for Technology in Society // Technology in Society. 2013. Vol. 35 (3). Р. 191-202.
  10. Lee K. University-Industry R&D Collaboration in Korea’s National Innovation System // Technology and Society. 2014. Vol. 19 (1). Р. 1-25.
  11. Li Xiaodong. Language Differences and Their Reflection in the Lexical Semantics of Chinese and Russian Languages // Questions of Philology. Beijing, 2013. Vol. 2 (14). Р. 30-34.

Author information

Zhanna Sergeevna Soboleva

Novosibirsk State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: September 1, 2017.

Keywords

  • образовательный кластер
  • разноуровневые образовательные учреждения
  • инновационные процессы
  • непрерывное лингвистическое образование
  • китайский язык
  • educational cluster
  • multi-level educational institutions
  • innovative processes
  • continuous linguistic education
  • the Chinese language

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)