• Original research article
  • October 1, 2017
  • Open access

DEVELOPING REGIONAL IDENTITY BY REGIONAL NEWSPAPERS OF KHABAROVSK TERRITORY

Abstract

The article examines the previously uninvestigated problem of developing regional identity among the residents of Khabarovsk Territory. The paper summarizes researchers’ views on individual and collective identities, their correlation with regional identity. The author shows that modern mass media, making information freely and quickly available, are powerful factors to influence the audience. The study focuses on analyzing the materials of regional newspapers and identifying the basic trends of their activity.

References

  1. Алаудинов А. А. Региональная идентичность как основа формирования общенациональной политической идентичности: дисс. … к. полит. н. М., 2012. 188 с.
  2. Астафьева О. Н. Коллективная идентичность в условиях глобальных изменений: динамика устойчивого и укоренение становящегося // Вопросы социальной теории. 2011. Т. 5. С. 223-241.
  3. Бочаров А. В. Методологические и эмпирические аспекты изучения региональной сибирской идентичности в информационном поле региональных СМИ // Вестник Томского государственного университета. История. 2012. № 2-18. С. 81-91.
  4. Галактионова Н. А. Роль региональных средств массовой информации в формировании идентичности жителей Тюменской области // Вестник Тюменского государственного университета. Социально-экономические и правовые исследования. 2009. № 4. С. 89-96.
  5. Галеева Я. И. Культурная идентичность в региональной прессе // Известия Волгоградского государственного технического университета. 2012. Т. 8. № 11. С. 56-59.
  6. Котельников Д. С. Социокультурные особенности региональной идентичности населения административного центра Южного федерального округа: дисс. … к. соц. н. Ростов-на-Дону, 2009. 177 с.
  7. Муха В. Н., Какадий Д. В. Факторы формирования региональной идентичности жителей Краснодарского края // Теория и практика общественного развития. 2013. № 8. С. 51-53.
  8. Овсянникова Н. А. Влияние телевидения на формирование идентичности личности в современных социокультурных условиях российского общества: дисс. … к. соц. н. Курск, 2007. 221 с.
  9. Тумакова К. Е. Социальные факторы формирования региональной идентичности в условиях современной России: дисс. … к. соц. н. Пенза, 2011. 157 с.

Author information

Ol'ga Vladimirovna Chibisova

Komsomolsk-on-Amur State Technical University

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2017.

Keywords

  • региональная идентичность
  • Хабаровский край
  • средства массовой коммуникации
  • социальное целое
  • совместное знание
  • regional identity
  • Khabarovsk Territory
  • mass media
  • social whole
  • collective knowledge

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)