• Original research article
  • October 1, 2017
  • Open access

COGNITIVE SEMANTICS WHEN TEACHING ENGLISH GRAMMAR (BY THE EXAMPLE OF THE SEQUENCE OF TENSES)

Abstract

Teaching English grammar at the explication stage nowadays is based mainly on the principles of logical and structural-semantic analysis, which often does not help students to understand the essence of the analyzed phenomenon and to integrate it in their foreign-language experience and thinking. The article shows the potential of cognitive-semantic analysis of the word for teaching English grammatical units by the example of the so called sequence of tenses.

References

  1. Архипов И. К. Язык и языковая личность. СПб.: Книжный дом, 2008. 248 с.
  2. Гальперин П. Я. Языковое сознание и некоторые вопросы соотношения языка и мышления // Вопросы философии. 1977. № 4. С. 95-101.
  3. Грамматика [Электронный ресурс] // Популярный толково-энциклопедический словарь русского языка. URL: https://slovar. cc/rus/tolk-enc/1461077.html (дата обращения: 24.04.2017).
  4. Дружинин А. С. Времена английского глагола: новый подход. М.: АСТ, 2017. 224 с.
  5. Кравченко A. B. Проблема языкового значения как проблема представления знаний // Когнитивные аспекты языкового значения: межвуз. сб. науч. тр. / Иркутский государственный лингвистический университет. Иркутск, 1997. С. 3-16.
  6. Цветкова Т. К. Проблема сознания в контексте обучения иностранному языку // Вопросы психологии. 2001. № 4. С. 68-81.
  7. Cambridge Advanced Learner’s Dictionary. 4th ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. 1856 p.
  8. Collins COBUILD Advanced Learner’s Dictionary. 8th ed. Glasgow: HarperCollins, 2014. 1968 p.
  9. Dons U. Descriptive Adequacy of Early Modern English Grammars. Berlin: Walter de Gruyter, 2004. 304 p.
  10. Michael I. More than Enough English Grammars // English Traditional Grammars / ed. by G. Leitner. Amsterdam: John Benjamins, 1991. P. 11-26.
  11. Oxford Advanced Learner’s Dictionary. 8th ed. Oxford: Oxford University Press, 2010. 1952 p.

Author information

Andrei Sergeevich Druzhinin

Moscow State Institute of International Relations (University) of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation

Oleg Gennadievich Polyakov

Tambov State University named after G. R. Derzhavin

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2017.

Keywords

  • когнитивно-семантический анализ
  • обучение грамматике
  • согласование времен
  • глагол
  • языковое сознание
  • cognitive-semantic analysis
  • teaching grammar
  • sequence of tenses
  • verb
  • linguistic consciousness

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)