• Original research article
  • October 1, 2017
  • Open access

CONSTRUCTION OF CULTURE-ORIENTED SPACE OF THE LESSON BY MEANS OF ACTIVE LEARNING TECHNOLOGIES

Abstract

The article deals with the notion of culture-oriented education, as well as the issues of constructing culture-matchable environment of the literature lesson using the active learning technologies. Relying on the researches of Russian scientists, the author considers the classification of the active learning technologies, dwelling upon the substantiation of the role of discussion and game technologies in constructing the culturological space of the lesson, gives the specific examples of didactic techniques that allow revealing the developing space of the culture to learners.

References

  1. Асмолов А. Г. Гонки за будущим: и вот наступило потом // Учительская газета. 2017. № 23 (10676).
  2. Бондаревская Е. В. Личностно-ориентированное образование: опыт разработки парадигмы. Ростов-на-Дону: Изд-во РГПУ, 1997. 248 с.
  3. Кармин А. С. Основы культурологии: морфология культуры. СПб.: Лань, 1997. 512 с.
  4. Медведева В. В. Сущность культурологической компетентности личности в контексте культурологического подхода к образованию // Научное мнение. Педагогические, психологические и философские науки. 2016. № 8-9. С. 55-59.
  5. Свенцицкий А. Л. Краткий психологический словарь. М.: Проспект, 2008. 512 с.
  6. Ушинский К. Д. Педагогическая антропология. М.: Юрайт, 2017. Т. 1. 459 с.
  7. Scales P. Teaching in the Lifelong Learning Sector. Maidenhead, Berkshire: Open University Press; McGraw-Hill, 2008. 319 p.

Author information

Violetta Veniaminovna Medvedeva

Academy of Professional Development and Re-training of Educators

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2017.

Keywords

  • культуроориентированное пространство
  • культурологическая компетенция
  • технологии активного обучения
  • дискуссионные технологии
  • игровые технологии
  • culture-oriented space
  • culturological competence
  • active learning technologies
  • discussion technologies
  • game technologies

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)